Inauguracja XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne Między Wschodem a Zachodem Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Inauguracja XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne Między Wschodem a Zachodem

Plakat

15 lipca 2022 r. odbyła się inauguracja XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne Między Wschodem a Zachodem – tradycja i współczesność. Koncert pt. „Sacrum et Profanum” w wyk. zespołu wokalnego Cracow Singers oraz Filipa Presseisena – organy.

O Festiwalu:

Jedna z najważniejszych imprez muzycznych na Podkarpaciu – Międzynarodowy Przemyski Festiwal Salezjańskie Lato Muzyczne organizowany jest corocznie od 2001 roku. O tym, że jest to impreza prestiżowa niech świadczy choćby fakt, iż festiwal ten na portalwiedzy.onet.pl w zakładce „Ważniejsze festiwale muzyczne w Polsce po 1945” umieszczony jest obok tak znamienitych imprez jak m.in.: Festiwal Chopinowski (od 1946 r.), Festiwal Moniuszkowski (od 1962 r.), Jazz nad Odrą (od 1963 r.). Festiwal nawiązuje do tradycji Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej i jest kontynuacją wielowiekowej działalności muzycznej kultywowanej w Przemyślu. Tegoroczna edycja - podobnie jak w latach ubiegłych - da możliwość przemyskim melomanom i miłośnikom sztuki cieszyć się wykonaniami na najwyższym poziomie i z pewnością głęboko zapadnie w pamięci.

Współorganizatorami XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne są:

  • Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK,
  • Parafia Rzymskokatolicka pw. Świętej Trójcy Opactwo Sióstr Benedyktynek,
  • Parafia Archikatedralna Obrządku Greckokatolickiego p.w. św. Jana Chrzciciela,
  • Klasztor pw. św. Teresy od Jezusa, oo. Karmelici Bosi,
  • Fundacja Salezjańska Szkoła Organistowska.

Tegoroczna edycja (13 koncertów od 15 lipca do 2 sierpnia) rozpoczęła się w Kościele Salezjanów. Oficjalnego otwarcia dokonał dyrektor artystyczny Festiwalu Tomasz Ślusarczyk.

Pierwszy koncert nosił tytuł „Sacrum et Profanum”, a wykonawcami tej niezwykłej muzyki byli: zespół wokalny CRACOW SINGERS oraz Filip Presseisen – organy, kierownictwo artystyczne Karol Kusz.

Program:

  • Orlando di Lasso (1532–1594) – Deus inadiutorium meum intende,
  • Orlando di Lasso – Osculetur me,
  • Wacław z Szamotuł (ok. 1524 – ok. 1560), Ego sum pastor bonus,
  • Wacław z Szamotuł – Christe qui lux es et dies/Kryste dniu naszej światłości,
  • Wacław z Szamotuł – Lamentatio prima: Prologus. Aleph – Beth – Gimel,
  • Anonim – Cantio polonica,
  • Mikołaj z Krakowa (1 poł. XVI w.) –Preambulum in F,
  • Anonim – Per merita Sancti Adalberti,
  • Anonim – Przez Twe Święte Zmartwychwstanie,
  • Heinrich Scheidemann (ok. 1595–1663) – Galliarda in d WV 107,
  • Wacław z Szamotuł – Dekalog więtszy,
  • Wacław z Szamotuł – Modlitwa gdy dziatki spać idą,
  • Wacław z Szamotuł – Psalm 1, Błogosławiony człowiek,
  • Wacław z Szamotuł – Alleluja, chwalcie Pana,
  • Mikołaj z Krakowa – Hayducki,
  • Anonim – Christus iam surrexit,
  • Anonim – Nasz Zbawiciel,
  • Jakub Sowa (2 poł. XVI w.) – Salve Regina mater misericordiae,
  • Mikołaj z Krakowa – Alia poznanie,
  • Marcin Leopolita (ok. 1540 – ok. 1589) – Resurgente Christo Domino,
  • Marcin Leopolita – Mihi autem,
  • Pablo Bruna (1611–1679) – Tiento de 2° tono por gesolreut sobre la Letanía de la Virgen,
  • Jan Kalenda (XVII w.) – Fragmenty Liturgii św. Jana Chryzostoma – Slawa Otcu – Prijditje pokonimsa – Swiatyj Boże.
Filip Presseisen

Polski organista i improwizator urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów prof. Andrzeja Chorosińskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. W trakcie studiów wziął udział w rocznym programie Erasmus-Socrates i studiował w klasie prof. Franza Danksagmüllera w Hochschule für Musik w Lubece. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak Wolfgang Zerer, Michael Radulescu, Peter van Dijk, Harald Vogel, Martin Sander, Rudolf Mayer, László Fassang oraz Andrés Cea Galán. Oprócz tego, wziął udział w kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Wolfganga Seifena oraz Dirka Börnera. Koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Oprócz tego koncertuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracując z zespołami Flores Rosarum, Kantorei Sankt Barbara, Cracov Singers. Jest wykładowcą Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej oraz kierownikiem sekcji instrumentalnej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie.

Cracow Singers

Zespół skupia doświadczonych śpiewaków, których wspólnym dążeniem jest realizacja projektów wysokiej próby zarówno pod względem konceptualnym jak i wykonawczym. Zespół koncentruje swoją działalność na przedsięwzięciach autorskich, interdyscyplinarnych, wypracowuje nowe pomysły łącząc różnorodne obszary i cennych Partnerów. Zespół wyróżnia konsekwentnie wypracowywana estetyka brzmienia oraz jakość interpretacji. Cracow Singers prezentuje programy a cappella z muzyką dawną i współczesną, współpracuje z instrumentalistami oraz z orkiestrami w różnorodnych repertuarach. Zespół współpracuje z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia wykonując dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Arvo Pärta oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej realizując koncerty oraz nagrania. Zespół uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych miasta Krakowa m.in. Cracovia Sacra, Misteria Paschalia, Festiwal Muzyki Filmowej, Miłosz Festiwal czy Sacrum Profanum, zapraszany jest również do uczestnictwa w festiwalach w kraju i za granicą. m.in. Wien Modern, Banchetto Musicale, L’Orgue de Chaource, Festiwale Szekspirowskie (Gdańsk, Erywań, Bitola), Festiwal Górecki-Penderecki w Katowicach, Festiwal Fide et Amore w Żorach, Festiwal Muzyczny „Dialog Kultur” w Chrzanowie, Gorczycki Festiwal, Międzynarodowe Festiwale Muzyki Organowej i Kameralnej. Kierownikiem artystycznym Cracow Singers jest Karol Kusz.

Karol Kusz

Śpiewak, dyrygent, aranżer, pedagog. Autor aranżacji na szesnastoosobowy zespół a cappella Sonetów Szekspira autorstwa Stanisława Soyki (premiera w lipcu 2014). Jako śpiewak współpracował z wieloma uznanymi i cenionymi dyrygentami z kraju i za granicy wykonując repertuar od średniowiecza po muzykę współczesną. Jako dyrygent współpracował również z wieloma chórami uczelni krakowskich m.in. Chórem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Chórem Uniwersytetu Rolniczego. Pedagog – prowadzi klasę wokalną w Szkole Wokalno-Aktorskiej w Krakowie.

Tomasz Beliński
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
fot. Tomasz Beliński