16 lipca 2022 r. – dzień drugi XXII MIĘDZYNARODOWEGO PRZEMYSKIEGO FESTIWALU SALEZJAŃSKIE LATO MUZYCZNE Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

16 lipca 2022 r. – dzień drugi XXII MIĘDZYNARODOWEGO PRZEMYSKIEGO FESTIWALU SALEZJAŃSKIE LATO MUZYCZNE

16 lipca 2022 r. – dzień drugi XXII MIĘDZYNARODOWEGO PRZEMYSKIEGO FESTIWALU SALEZJAŃSKIE LATO MUZYCZNE, fot. Tomasz Beliński

Drugi w kolejności koncert Festiwalu odbył się na scenie Zamku Kazimierzowskiego i był to tym razem recital wokalny śpiewaka, teologa i dyrygenta Łukasza Hajduczenia przy akompaniamencie pianistki, korepetytorki, tłumaczki i autorki tekstów Justyny Skoczek.

Wierna (od wielu już lat) festiwalowa, wysublimowana publiczność, licznie stawiła się na zamkowe wzgórze, by tak jak zawsze podziwiać artystyczny kunszt muzyków tworzących to wydarzenie. Koncert w siedzibie Przemyskiego Centrum Kultury i Nauki ZAMEK otworzyli i do wysłuchania zaprosili: Dyrektor tej instytucji Renata Nowakowska oraz Ks. Zenon Latawiec Dyrektor Zespołu Szkół Salezjańskich w Przemyślu.

Program:
– Irmologion przemyski (XVI w.) – Nad rzekami Babilonu,
– Stefanya Turkevich (1898–1977) – Emigrancka Elegia,
– Mieczysław Karłowicz (1876–1909) – Pamiętam ciche jasne złote dnie,
– Mykoła Łysenko (1842–1912) – Mynajut dni Stefanya Turkevich – Suchii ochi,
– Karol Szymanowski (1882–1937) – 3 pieśni do słów Davydova, op. 32, Wschód słońca, Bezgwiezdne niebo, Jesienne słońce,
– Irmologion przemyski – Godnym jest wychwalać,
– Stefanya Turkevych – Uspeniye,
– Mieczysław Karłowicz – Czasem gdy długo,
– Mieczysław Karłowicz – Zaczarowana królewna,
– Karol Szymanowski – Łabędź op. 7,
– Mieczysław Karłowicz – Przed nocą wieczną,
– Irmologion przemyski – Święty Boże,
– Karol Szymanowski – 3 fragmenty z poematów Jana Kasprowicza, op. 5, Święty Boże, Jestem i płaczę, Moja pieśń wieczorna.

Justyna Skoczek – pianistka, korepetytorka, tłumaczka, autorka tekstów. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Obidowicza (2003). W latach 2003-2012 pracowała jako korepetytor oraz muzyk solista w Operze Wrocławskiej. W Teatrze Polskim we Wrocławiu zrealizowała całość „Dziadów” Adama Mickiewicza w reż. Michała Zadary (2016). Kierowniczka muzyczna „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa w Teatrze Narodowym w Warszawie (2019) w reżyserii Michała Zadary. Współpracuje z wrocławskim zespołem Małe Instrumenty grając na toy pianach muzykę Fryderyka Chopina, a także muzykę współczesną i eksperymentalną. Na stałe współpracuje również z Narodowym Teatrem Starym im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. Od roku 2001 wykładowca Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu, na której obroniła pracę doktorską (2015).
Łukasz Hajduczenia – śpiewak, teolog, dyrygent. Absolwent wydziału wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im F. Chopina w Warszawie i wydziału wokalnego Guildall School of Music and Drama w Londynie, solista Warszawskiej Opery Kameralnej, laureat międzynarodowych konkursów wokalnych w Nowym Sączu, Moskwie, Łodzi, Katowicach i Barcelonie. Jego działalność artystyczna obejmuje muzykę operową, kameralną, oratoryjną oraz cerkiewną. Jest badaczem dawnej muzyki cerkiewnej w szerokim kontekście liturgicznej teologii prawosławnej. Realizuje przewód doktorski na wydziale Artes Liberales UW. Twórca i dyrygent Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Katapetasma”.
Współorganizatorami XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne są: Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK, Parafia Rzymskokatolicka pw. Świętej Trójcy Opactwo Sióstr Benedyktynek, Parafia Archikatedralna Obrządku Greckokatolickiego p.w. św. Jana Chrzciciela, Klasztor pw. św. Teresy od Jezusa oo. Karmelici Bosi, Fundacja Salezjańska Szkoła Organistowska.

Tomasz Beliński
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
fot. Tomasz Beliński