Dziesiąty dzień XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Dziesiąty dzień XXII Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne

XXII Międzynarodowy Przemyski Festiwal Salezjańskie Lato Muzyczne, fot. T. Beliński

XXII Międzynarodowy Przemyski  Festiwal Salezjańskie Lato Muzyczne Między Wschodem a Zachodem – tradycja i współczesność.

27 lipca odbył się Koncert kameralny w wyk. kwartety smyczkowego THE VIOLIN CONSORT w składzie:

  • Zbigniew Pilch – skrzypce, 
  • Radosław Kamieniarz – skrzypce,
  • Piotr Chrupek – altówka,
  • Bartosz Kokosza – wiolonczela.

Kolejny, dziesiąty już koncert jednej z najważniejszych imprez muzycznych na Podkarpaciu odbył się w Zamku Kazimierzowskim, a dokładnie w zamkowej Galerii. Widzowie wstawili się w komplecie, a nawet rzec można w nadkomplecie. Wypełnili całą galeryjną salę wraz z prowadzącymi do nie schodami. Licznie przybyłych miłośników muzyki kameralnej przywitali i do wysłuchania koncertu zaprosili: Dyrektor Przemyskiego Centrum Kultury  i Nauki ZAMEK Renata Nowakowska oraz Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Ślusarczyk.

Program:

  • Dmytro Bortniański (1751–1825) – Koncert nr 30 (opr. W. Kamiński),
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Pieśni bez słów op. 30 nr 3, nr 4,
  • Franz Schubert (1797–1828) – Kwartet smyczkowy a-moll Rosamunde D.804,
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy – Pieśni bez słów op. 102 nr 2, nr 3,
  • Karol Kurpiński (1785–1857) – Fantazja.

W 2011 roku przypadła czterechsetna rocznica weneckiego wydania prześwietnego zbioru kompozycji Mikołaja Zieleńskiego – Offertoria et Communiones totius anni. W sierpniu tegoż roku The Violin Consort w katedrze łowickiej – miejscu działalności Zieleńskiego – dokonał spektakularnego wykonania dzieł owego kompozytora, jednego z najwybitniejszych w historii muzyki polskiej i europejskiej. Pierwszy raz wtedy muzycy wystąpili pod nazwą The Violin Consort. Wszelako idea zespołu istnieje znacznie dłużej. Tworzą go przyjaciele, najlepsi polscy muzycy specjalizujący się w wykonawstwie historycznym grający w wielu polskich i zagranicznych formacjach. Zaś sama nazwa zespołu nawiązuje do XVI-wiecznej praktyki tworzenia rodzin jednorodnych instrumentów zwanych consortami. Idea ta była kultywowana przez stulecia na polu muzyki kameralnej, dlatego też The Violin Consort występuje w różnych składach – od dwóch do kilkunastu osób. Zespół wykonuje repertuar od XVI-wiecznej muzyki consortowej i tanecznej aż do twórczości kompozytorów XXI w. Wszystkie przedsięwzięcia artystyczne charakteryzuje dogłębna znajomość historycznego stylu wykonawczego oraz użycie odpowiedniego instrumentarium. Poczesną rolę w aktywności The Violin Consort stanowi współpraca z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w zakresie koncertów przeznaczonych dla najmłodszej publiczności. Wśród tych przedsięwzięć wymienić można Balet o kawie na motywach „Kantaty o kawie” Jana Sebastiana Bacha, balet Wesele w Ojcowie Karola Kurpińskiego czy Ballet de la musique oparty na barokowej muzyce francuskiej, które to projekty były realizowane przy współudziale Baletu Dworskiego Cracovia Danza. Muzycy The Violin Consort grają ze sobą od kilkunastu lat, będąc jednocześnie aktywnymi członkami takich zespołów, jak Wrocławska Orkiestra Barokowa, Warszawska Opera Kameralna i Wrocław Baroque Ensemble.

Tomasz Beliński  
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
fot. Tomasz Beliński


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.