Koncert w ramach XIII Dni Kardynała Adama Kozłowieckiego SJ – relacja – czytaj z PIK

Z koncertu, for. arch. WDK

W piątek 6 listopada o godz. 16.00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie odbył się koncert artystyczno-muzyczny w ramach corocznych obchodów Dni Kardynała Adama Kozłowieckiego SJ, organizowanych przez Fundację im. Ks. Kard. Adama Kozłowieckiego „Serce Bez Granic”.

Była to już XIII edycja tego najważniejszego wydarzenia upamiętniającego sylwetkę Kardynała Adama Kozłowieckiego SJ i nawiązującego do idei misji w świecie, do którego realizacji w ramach partnerstwa Fundacja „Serce Bez Granic” tym razem zaprosiła Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

Widowisko otworzył nastrojowy układ taneczny w stylu afrykańskim grupy Camino Dance Company przygotowaną do występu przez znaną z programu You Can Dance utalentowaną tancerkę i choreografkę Żanetę Majcher. Po poruszającym tańcu solowym i lirycznym duecie odbiorcom został zaprezentowany energiczny taniec grupowy.

Na scenie zaprezentowała się także ceniona basistka Joanna Dudkowska, której towarzyszył zespół BEZCZAS z charyzmatycznym wokalem Julii Stolpe. Tym razem zabrzmiały pełne temperamentu utwory nawiązujące do tematyki ewangelizacyjnej takie jak: Kocham, więc nie muszę się bać, Gloria! Alleluja, Zaufaj Panu już dziśPodnoszę ręce, wstaję z martwych. Publiczność wysłuchała także kompozycji inspirowanej Księgą Wyjścia (Bo moje imię jest w Nim) i autorskiego dzieła Oddychanie, okraszonego biblijnym tekstem Hymnu o Miłości. Nie zabrakło ballady z repertuaru Mieczysława Szcześniaka Twoja Miłość jak ciepły deszcz oraz interpretacji kultowego utworu duetu Youssou N'Dour/Neneh Cherry - 7 seconds.

W przerwie między występami odbiorcom zaproponowano video promujące Muzeum Kard. Adama Kozłowieckiego SJ, położone w pięknych okolicznościach przyrody Huty Komorowskiej, a także film o historii rodziny Józefa i Wiktorii Ulmów z Markowej, ratujących Żydów podczas II wojny światowej, pośmiertnie uhonorowanych tytułem Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata.

Od scenicznego zgiełku prób technicznych uwagę odbiorców skutecznie odwrócił prowadzący wieczoru Grzegorz Boratyn oraz wokalista Dariusz Malejonek, który w ciekawym stylu przybliżył postać Kardynała Adama Kozłowieckiego, z lekką dozą humoru nawiązując do pokory owego Misjonarza i jego prostych nawyków.

Po krótkich przygotowaniach drugą część popołudniowego festiwalu wypełniła muzyka w rytmicznym stylu reggae. Na scenie ponownie przypomniał o sobie Dariusz Malejonek z zespołem MALEO REGGAE ROCKERS. Utwór Muszę iść nie tylko wprowadził odbiorców w spokojny, chilloutowy nastrój, ale również zainspirował wokalistę do wspomnień z wolontariackiego pobytu w ogarniętym wojną syryjskim Aleppo. Potem był przejmujący krzyk rozpaczy w utworze Rise Up, seria prowokujących wyznań w kompozycji Alibi oraz dotykający tematu sensu ludzkiego istnienia utwór Chant 2006.

Drugi akt muzycznego seansu reggae uświetnił kunszt specjalnego gościa - pochodzącego z Republiki Konga Rickiego Liona. Najpierw była wspólna aranżacja hitu Jérusalem z repertuaru iworyjskiego twórcy Alphy Blondy, potem wokalna pochwała kultury Czarnego Lądu w kompozycji Africa, a na koniec osobliwa interpretacja energicznego utworu Sunshine Day grupy OSIBISA.

Niestety, z uwagi na epidemię koronawirusa i obowiązujące obostrzenia tylko niewielka część widowni została udostępniona sympatykom talentów zaproszonych artystów, ale koncertu można było wysłuchać na żywo w Internecie. Profesjonalną transmisję on-line zrealizował zespół techniczny Wojewódzkiego Domu Kultury.


Dariusz MALEO Malejonek - polski kompozytor, gitarzysta i wokalista chrześcijański, założyciel i lider zespołu „Maleo Reggae Rockers”. Członek takich zespołów jak: Izrael, Moskwa, Kultura, Houk, Armia, 2Tm2 oraz Arka Nowego. Jest jednym z wiodących wykonawców i propagatorów stylu reggae w Polsce. Jego twórczość skupiona jest wokół treści duchowych, ewangelizacyjnych. W 2014 roku wystąpił z koncertem na Majdanie Wolności w Kijowie. Od kilkunastu lat zaangażowany w dzieło Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego „Młodzi Światu”. Zrealizował filmy o pracy polskich wolontariuszy I problemie AIDS w Afryce. W 2014 został odznaczony Złotym Krzyżem za zasługi na rzecz rozwoju kultury oraz za pielęgnowanie pamięci o najnowszej historii Polski. Autor książki „Urodzony, by się nie bać”.

Joanna Dudkowska to muzyk sesyjny, utalentowana kompozytorka i basistka młodego pokolenia, zaliczana do czołówki najważniejszych polskich muzyków bluesowych. Uczestniczka największych rodzimych i zagranicznych festiwali. Współpracuje m. in. z amerykańskim gitarzystą Niki Buzz’em i z zespołem Dr Blues Soul Re Vision. Owocem tej współpracy jest album, który uznano za najlepszą polską płytę bluesową 2013 roku. Umiejętności basistki wykorzystuje w licznych programach telewizyjnych, takich jak: „Jaka to melodia” czy „Szansa na sukces”. Jej twórczość opiewały światowe serwisy: „BassTheWorld”, „Bass Players United”, czy niemiecki magazyn dla basistów „Bass Quarterly”. Uczestniczka koncertu w ramach „XII Dni Kardynała Adama Kozłowieckiego” w 2019 r.

Żaneta Majcher jest utalentowaną tancerką i znaną szerokiemu gronu odbiorców z programu telewizyjnego „You Can Dance”. Pochodzi z Łańcuta w województwie podkarpackim. Swoje umiejętności doskonaliła w Broadway Dance Center w Nowym Jorku (2008), podczas studiów Northern School of Con-temporary Dance w Leeds (2010-2013), kształcenia podyplomowego w Malmo (2013-2014) oraz w ramach szkolenia w Dellal Centre - Gaga Movement Language w Tel Avivie (2018). Dysponuje szerokim doświadczeniem w zakresie choreografii oraz prowadzenia warsztatów tanecznych i improwizacji (nauczanie profesjonalistów i amatorów m. in. w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Danii), a także warsztatów z floor dance dla Szkoły Baletowej w Holstebro. Swój kunszt sceniczny buduje nieprzerwanie od 2008 roku na scenach całego świata, m. in. Wielkiej Brytanii, Tanzanii, Węgier, Cypru, Włoch, Niemiec i innych. Jest uczestniczką warsztatów w Tel Avivie, Wrocławiu, Turynie, Kopenhadze, Cardiff oraz Leeds. Specjalizuje się w tańcu współczesnym, modern dance, improwizacji i contact improwizacji. Autorka nagradzanych choreografii i spektakli tanecznych. Na scenie Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie wspólnie z zespołem tanecznym Camino Dance Company zaprezentuje odbiorcom choreografię utrzymaną w stylu afrykańskim

Ricky Lion (właśc. Moma Lumanisha) jest cenionym wokalistą i multiinstrumentalistą propagującym kulturę afrykańską. Pochodzi z Republiki Konga, gdzie rozwijał swój talent wokalny i podejmował pierwsze poważne wyzwania artystyczne. Do Polski wyemigrował w 1997 roku, by rozpocząć studia ekonomiczne w Warszawie. Początek swojej kariery w kraju nad Wisłą datuje na rok 2000, kiedy zagrał swój pierwszy koncert. Krótko po tym ukazała się jego płyta z występu podczas festiwalu reggae w Gliwicach, którego myślą przewodnią była tolerancja i sprzeciw wobec rasizmu. Zorganizował ponad 6000 warsztatów bębniarskich. Piewca przedwojennych polskich utworów, które propaguje z grupą „Szczupaki” i z którą wygrał konkurs „Piosenki z Ulicy” na Festiwalu Grzesiuka 2019 oraz warszawski przeglądu piosenki na Bemowie. Współpracuje z licznymi polskimi artystami. Ricky Lion opanował sztukę gry na stu afrykańskich instrumentach muzycznych.

Wydarzenie XIII Dni Kardynała Adama Kozłowieckiego SJ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Dostępna” oraz uzyskało wsparcie z budżetu Województwa Podkarpackiego w ramach programu „Mecenat Kulturalny-II edycja”. Sponsorem wydarzenia jest Fundacja im. Rodziny Ulmów SOAR.

Zapraszamy do zapoznania się z zapisem video koncertu w ramach XIII Dni Kardynała Adama Kozłowieckiego SJ udostępnionym na youtubowym kanale majdankrolewskieu.