Kongres Pamięci Narodowej. Historia mówi przez pokolenia
Pod hasłem „Zakoduj historię przyszłości” szesnaście drużyn dzielnie walczyło i zaprezentowało swoje programistyczne umiejętności hackathonie Histhack. Był to pierwszy maraton programowania, który zorganizował Instytut Pamięci Narodowej. 14 kwietnia 2023 r. poznaliśmy zwycięzców:
Szczególnie miło nam jest Państwa poinformować, że Podkarpacie reprezentowała jedna szkoła, która również została zwycięzcą.
- I miejsce – Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza w Kościuszki w Leżajsku za holistyczne podejście do rozwiązania, stworzenie grywalnej wersji produktu pt. „Taśmy Historii”. Więcej szczegółów już wkrótce!
- II miejsce – Zespół Szkół Informatycznych im. Gen. Józefa Hauke-Bosaka w Kielcach za przygotowanie kreatywnego narzędzia dla nauczycieli i edukatorów, gdzie rozrywka elektroniczna łączy się z edukacją.
- III miejsce – Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie za przedstawienie projektu wzmacniającego doświadczenia immersyjne w nauce historii.
Celem konkursu było popularyzacja misji edukacyjnej IPN i znalezienie nowych narzędzi do opowiadania najnowszej historii Polski.
Hackathon, składający się z dwóch etapów, został skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski 1917–1990. Inspiracją mógł być pierwszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane. Przesłane, w pierwszym etapie, scenariusze były przez uczniów szczegółowo dopracowane, zawierały wiele faktów historycznych, wyróżniały się walorami edukacyjnymi i oryginalnością na przedstawienie minionych wydarzeń. W konsekwencji wybór zwycięzcy nie był łatwym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie. Ostatecznie spośród nich wyłoniono 16 najlepszych drużyn, po jednej
z każdego województwa.
Podczas drugiego etapu młodzi programiści musieli wykazać się zarówno talentem informatycznym, jak i umiejętnością pracy w grupie. Uczestnicy nie tylko pracowali, ale mieli również okazję do wysłuchania relacji świadków historii – Anny Kołakowskiej i Stanisława Fudakowskiego, których represjonowano w stanie wojennym. Ponadto rywalizujące grupy zmierzyły się w krótkim quizie historycznym, dotyczącym najnowszej historii Polski.
Nagrody dla uczestników i ich szkół
- I miejsce: Gogle Oculus Quest II dla każdego z uczestników i 3 zestawy gogli dla szkoły
- II miejsce: Vouchery podarunkowe o wartości 500 zł i gogle Oculus Quest II dla szkoły
- III miejsce: Vouchery podarunkowe o wartości 250 zł i gogle Oculus Quest II dla szkoły.