Od gry do książki czyli co czytać gdy wciągnął Cię świat gry – wykład dla młodzieży Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Od gry do książki czyli co czytać gdy wciągnął Cię świat gry – wykład dla młodzieży

Od gry do książki czyli co czytać gdy wciągnął Cię świat gry – wykład dla młodzieży, fot. KBP

„Gry i książki naprawdę się ze sobą łączą (…) gry nie są zawieszone w próżni, często odnoszą się do kultury, historii, literatury” – przekonywała młodych ludzi (uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Krośnie) Natalia Kościńska na wykładzie, który odbył się 16 lutego br. w Czytelni Gł. Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej.  

A że „gry są super” i mogą być doskonałą inspiracją do sięgnięcia po książkę, N. Kościńska pokazała na licznych przykładach w trakcie prezentacji.

Literatura od zawsze była źródłem inspiracji dla twórców filmów i seriali, ale także twórców gier.  „Wiedźmin”, „Metro 2033”, „Assassin’s Creed” , „Robinson Crusoe”, „Mały książę”, „Pan lodowego ogrodu” – to tylko wybrane tytuły gier, które powstały na podstawie książek i które wpłynęły na ich popularność. Ale każda gra może być również doskonałą inspiracją do sięgnięcia po książki, które w swej treści odnoszą się do tematu gry. I wśród tytułów inspirowanych grą strategiczną K2 N. Kościńska polecała m.in. takie książki jak: „Wanda” A. Kamińskiej, „Wszystko za K2” P. Trybalskiego czy „Wszystko za Everest” J. Krakauera.  Młodzi ludzie otrzymali również długą listę tytułów z nurtu literatury fantasy i slavtasy – książek po które warto sięgnąć, jeśli lubią grać.

O tym, że gry mogą być pełnoprawnymi tekstami kultury i mogą pełnić funkcje edukacyjne może świadczyć fakt, że gra wideo „This War of Mine” została umieszczona na  liście nieobowiązkowych lektur szkolnych w szkołach średnich. Bo jak można się było przekonać na wykładzie w książkach, grach,  filmach – chodzi o opowieść, tylko wyrażoną innymi środkami.

„Gry są zakorzenione w kulturze: wykorzystują tropy literackie, opowiadają o wydarzeniach historycznych, rekonstruują znane motywy…” – mówiła Natalia Kościńska, udowadniając swoim wystąpieniem, że gry i literatura mogą stanowić doskonałe połączenie.

Natalia Kościńska z wykształcenia jest polonistką, członkinią Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji „Trickster”, tworzy podcast „Słowiańskości”, którego ideą jest popularyzacja wiedzy na temat szeroko pojętej słowiańszczyzny – w tym kultury ludowej, historii i popkultury. Ma na koncie wiele wystąpień publicznych (prelekcji i warsztatów), prowadziła zajęcia z zakresu popkultury i marketingu internetowego na Uniwersytecie Wrocławskim. Prywatnie fanka literatury (nie tylko) fantastycznej, gier planszowych i filmów o okrętach podwodnych. Oprócz tego strzela z łuku i podróżuje po Polsce. Zajmuje się również realizacją mobilnych gier terenowych i online.

Wykład odbył się w ramach projektu „Biblioteka – miejsce spotkań twórczych!” w programie BLISKO (2022-2023), dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025, Kierunek interwencji 4.1.

Monika Machowicz