"Chełmoński. Dźwiękiem Malowane" - 64. Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Scenariusz i reżyseria: Koncept Kultura – Anna Osiadacz
Muzyka: Maciej Muraszko
Multimedia i animacje obrazów: Koncept Kultura – Zygmunt Fit, Maja Richter-Mąka, Artur Mąka, Artur Żok, Mariusz Olejniczak
Choreografia i kostiumy tancerzy: Mira Kister-Okoń
Wspomnienia przyjaciółki Józefa Chełmońskiego, Pii Górskiej czyta Danuta Stenka.
The Synesthesia Orchestra w składzie:
- Julia Muraszko – I skrzypce
- Julia Mazurek – II skrzypce
- Iwona Piskorska – altówka
- Maciej Baran – wiolonczela
- Kuba Marciniak – saksofon, klarnet, klarnet basowy, flet poprzeczny
- Kuba Frydrych – gitara klasyczna, gitara elektryczna, mandolina, bęben wiejski
- Bartek Kucz – kontrabas, gitara basowa
- Liwia Muraszko – instrumenty klawiszowe
- Maciej Muraszko – instrumenty perkusyjne, akordeon
- Anna Zagórska – śpiew, instrumenty perkusyjne
- Sergiusz Supron – elektronika
Soliści Akrobatycznego Teatru Tańca MIRA-ART:
- Anna Czarniecka,
- Zuzanna Klajman,
- Kacper Jura
Elżbieta Lewicka – słowo o programie.
Muzyka
Kompozytor Maciej Muraszko, zdobywca dwóch statuetek Fryderyka, oraz Koncept Kultura, wielokrotnie nagradzana na międzynarodowych festiwalach za twórczość multimedialną i animacje 3D, połączyli siły w projekcie „Chełmoński. Dźwiękiem malowane”. Artyści wspólnie ożywili malarskie wizje Józefa Chełmońskiego, zapraszając widzów do podróży w magiczny świat sztuki.
Rzewna, piękna kołysanka, śpiewana przez chłopkę dzieciom, ustępuje miejsca odgłosom polowania, szczekaniu gończych psów i okrzykom jeźdźców pędzących za zwierzyną, pędzące po śniegu konie kontrastują z dostojnym tańcem żurawi. Feeria barw i dźwięków zdaje się otaczać widza, otwierając drzwi do świata, który Chełmoński pozostawił na płótnach.
Synesthesia Orchestra to niezwykły kolektyw muzyczno-performatywny, który interpretuje sztuki wizualne i literackie poprzez muzykę i dźwięki. Obecnie kolektyw składa się z 11 muzyków, którzy współtworzą spektakle łączce muzykę, dźwięki i obraz. Członkowie zespołu to profesjonalni muzycy, multiinstrumentaliści, wywodzący się z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Katowicach, Akademii Muzycznej we Wrocławiu czy Jazz Institut Berlin. Są oddanymi muzykami kameralnymi, orkiestrowymi, jazzowymi. Każdy z nich wnosi indywidualne doświadczenia i brzmienia muzyczne, które pod dyrekcją Macieja Muraszko tworzą doskonałą harmonię.
Różnorodne zainteresowania muzyków oraz fascynacja synergią płynącą z połączenia różnych gatunków muzycznych i obrazu zaowocowały powołaniem do życia The Synesthesia Orchestra. Odnajdziemy w jej muzyce żywą, mocno złożoną pulsację rytmiczną, wyrafinowane współbrzmienia, doskonałą harmonię, charakterystyczne muzyczne gesty piękne interpretujące sztukę wizualną, słowem, mieszankę, która gwarantuje niezapomniane emocje.
Muzycy Synesthesia Orchestra uczestniczą w dużych projektach symfonicznych, m.in. „Polskie Requiem” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Tribute to Hans Zimmer, Ennio Morricone, John Williams czy Beksiński.Live. Realizują projekty we współpracy, m.in. z Filharmonią Sudecką, Studiem Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrem Wielkim Opery Narodowej, Hanoi Opera House, Ceuta International Symphony Orchestra, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Pan-European Philharmonia.
Muzycy poszukują inspiracji i spełniają sią także w projektach rozrywkowych, poezji śpiewanej czy folku. Takim projektem jest 7-letnia współpraca ze Stanisławą Celińską, na którą składają się setki koncertów i nagranie 5 płyt. Wszystkie płyty pokryły się złotem, a „Atramentowa” podwójną platyną.
Muzyków Synesthesia Orchestra spotkać można także w składach towarzyszących na płytach i koncertach symfonicznych Maryli Rodowicz, Beaty Kozidrak, Kuby Badacha, Andrzeja Piasecznego, Natalii Kukulskiej, Justyny Steczkowskiej, Małgorzaty Ostrowskiej, Włodka Pawlika, Piotra Wojtasika czy Leszka Możdżera. Wokalistka zespołu od lat śpiewa i jest trenerem wokalnym w zespole ZAZULA.
Animacje
Niezwykle atrakcyjnym elementem projektu są animacje poklatkowe obrazów Chełmońskiego wykonane przez grafików i animatorów z doświadczeniem pracy w legendarnym studio Hanna-Barbera Cartoons. Założeniem artystów było jak najwierniejsze oddanie dzieł mistrza, na których świat utrwalony przez Chełmońskiego ożywa dzięki animacjom, stając się przez to bliższy widzowi.
Taniec
Kolejnym niezwykłym środkiem wyrazu artystycznego w widowisku jest połączenie baletu z powietrzną akrobatyką w wykonaniu artystów z Akrobatycznego Teatru Tańca Mira-Art. Majestatyczny taniec ptaków, w którym tancerze unoszą się nad sceną, alegoryczny taniec śmierci krążącej po puszczy w trakcie polowania czy dynamiczne tańce ludowe są podkreślone pięknymi kostiumami i światłem, dzięki czemu tworzą niezapomniany spektakl.