"Jak maki mieniące. Kobiety w malarstwie Włodzimierza Tetmajera" PIK | Podkarpacki Informator Kulturalny

Przejdź do treści

"Jak maki mieniące. Kobiety w malarstwie Włodzimierza Tetmajera"

9.11.2025-8.03.2026
Stalowa Wola, ul. Rozwadowska 12, Galeria Malarstwa Alfonsa Karpińskiego

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli zaprasza na wystawę "Jak maki mieniące. Kobiety w malarstwie Włodzimierza Tetmajera". To wystawa obrazów Włodzimierza Tetmajera (1861–1923), artysty malarza, który był jednym z czołowych przedstawicieli Młodej Polski, politykiem i działaczem niepodległościowym.

O wystawie:

Znany ze wspaniałych scen rodzajowych, osadzonych w realiach wsi ostatniej dekady XIX i niemal dwóch pierwszych XX wieku, w sposób niezwykły potrafił skupić uwagę na kobietach, które bardzo często czynił bohaterkami swoich obrazów. Związek z wiejską kobietą zdeterminował jego życie artystyczne – od początku lat dziewięćdziesiątych XIX wieku wieś i życie jej mieszkańców stały się niewyczerpaną inspiracją wszechstronnej twórczości. Na ekspozycji wizerunki kobiet, w tym żony artysty Anny, prezentowane są w licznych kompozycjach i scenach, obrazując i przybliżając życie codzienne, uroczystości świąteczne, ważne wydarzenia podkrakowskiej wsi.

Tytuł wystawy "Jak maki mieniące"

"Zaczerpnięty został z tekstu napisanego przez Tetmajera poematu „Racławice. Powieść chłopska. Ksiąg sześć”, którego akcja częściowo została osadzona w podkrakowskiej wsi Bronowice. Użyte w odniesieniu do mieszkanek wsi porównanie do charakterystycznych w polskim krajobrazie polnych kwiatów, oddziałuje na wyobraźnię przede wszystkim przez skojarzenie koloru – odcienia intensywnej czerwieni strojów i odpowiadającej im cynobrowej farbie, niezwykle chętnie używanej przez malarza. Z drugiej strony słowa te sugerują ruch świadczący o ich temperamencie, mają także zastosowanie do opisu dynamicznych układów kompozycyjnych obrazów" - mówi Marta Marek, kuratorka wystawy i znawczyni twórczości Włodzimierza Tetmajera.

Struktura wystawy:

Wystawa, w ogólnym założeniu zachowując chronologię dzieł, jednocześnie została podzielona na bloki tematyczne, oddające wielowymiarowość kobiecych ról, dostrzeganych przez malarza z różnych perspektyw i oddanych przez niego na płótnach. Prezentacja odnosi się do różnych kontekstów obecności i funkcjonowania kobiet w ramach wiejskiego uniwersum na przełomie dwóch minionych stuleci. Zobaczyć można nie tylko zapracowane kobiety podczas wykonywania powszednich czynności domowych, ale również podczas żniw, które w kalendarzu gospodarskim zajmowały zawsze miejsce szczególne. Poruszony został również aspekt kobiecości jako źródło zmysłowej pokusy. Postacie kobiece odgrywają w obrazach mistrza niejednokrotnie ważne role społeczne, są również uosobieniem wartości. W licznych scenach rodzajowych Tetmajera zwraca uwagę chłopski typ urody dziewcząt, różny od miejskiego kanonu. Malarz podkreślał krzepkość, mocną sylwetkę, właściwą do podejmowania ciężkiej pracy w polu, w obejściu i w życiu. W dorobku malarza wymienianych jest wiele pięknych kompozycji oddających wydarzenia determinujące życie kobiet, choćby zamążpójście i macierzyństwo.

Ekspozycja prezentuje kilkadziesiąt znakomitych prac ze zbiorów polskich muzeów i kolekcjonerów prywatnych. Oprócz obrazów pokazane zostaną również pamiątki po artyście i jego fotografie rodzinne.

Obiektów na wystawę użyczyli:
  • Muzeum Narodowe w Kielcach,
  • Muzeum Narodowe w Krakowie,
  • Muzeum Narodowe w Poznaniu,
  • Muzeum Narodowe w Szczecinie,
  • Muzeum Narodowe w Warszawie,
  • Muzeum Górnośląskie w Bytomiu,
  • Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie,
  • Muzeum im. prof. Stanisława Fischera w Bochni,
  • Muzeum Krakowa,
  • Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie,
  • Muzeum Okręgowe w Suwałkach,
  • Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu,
  • Muzeum Śląskie w Katowicach,
  • Muzeum Ziemi Tarnowskiej w Tarnowie, r
  • rodzina Artysty,
  • Bogdan von Steinhoff,
  • Heritage sp. z o.o.
  • oraz kolekcjonerzy, którzy pragną pozostać anonimowi.

Kuratorka wystawy: Marta Marek

Koordynatorka wystawy: Elżbieta Skromak

Aranżacja wystawy: Wioletta Nawrocka.