62. MFŁ – Inauguracja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie – La Serva Padrona Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

62. MFŁ – Inauguracja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie – La Serva Padrona

6.05.2023, godz. 19:00
Łańcut, ul. Zamkowa 1, Sala balowa Muzeum-Zamku w Łańcucie

La Serva Padrona – Giovanni Battista Pergolesi
Polska Opera Królewska: Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona

Krzysztof Garstka – dyrygent , kierownictwo muzyczne

Obsada:

  • Serpina: Aleksandra Klimczak
  • Uberto: Paweł Michalczuk
  • Vespone I: Rafał Karnicki
  • Vespone II: Jerzy Klonowski
  • Vespone III: Maciej Jan Kraśniewski
  • Jitka Stokalska  – reżyseria
  • Marlena Skoneczko – scenografia

Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (Służąca panią). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach. Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie Tysiąc i jedna opera, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii: Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko.

Marta Dziewanowska- Pachowska

Koszt udziału: 80 zł.