63. Muzyczny Festiwal w Łańcucie – Piotr Gaweł i Włodek Pawlik TRIO PIK - Podkarpacki Informator Kulturalny | wydarzenia w Rzeszowie

Przejdź do treści

63. Muzyczny Festiwal w Łańcucie – Piotr Gaweł i Włodek Pawlik TRIO

24.05.2024, godz. 19:00
Łańcut, ul. Zamkowa 1, Sala balowa Muzeum-Zamku w Łańcucie

Piotr Gaweł – poeta
Włodek Pawlik Trio w składzie:

  • Włodek Pawlik – fortepian
  • Damian Kostka – kontrabas
  • Cezary Konrad – perkusja
  • Marek Bałata – wokal
  • Natalia Wilk – wokal

Marek Zając – słowo

Spektakl "Urodziny – Raz jeszcze"

To spektakl wierszy Piotra Gawła w połączeniu z muzyką wybitnych kompozytorów Włodka Pawlika i Michała Lorenca. Reżyserem jest Konrad Smuga. „Odkryłem utwory dojrzałe, bogate w skojarzenia. Wyrafinowane w treści i formie. Bardzo osobiste, ale i współczesne” – podkreśla Pawlik, znakomity kompozytor i pianista jazzowy, laureat nagrody Grammy.

Utwory poznamy już 24 Maja o godzinie 19:00 na Festiwalu w Łańcucie. Będzie to zarazem premiera rozszerzonego pierwszego poetyckiego tomiku Piotra Gawła. Niezwykła jest jego historia.
„Te wiersze miały na zawsze pozostać nieznane, nieodkryte – przyznaje autor, który w latach 80. na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie miał zaśpiewać piosenkę Kolejkowa republika z własnym tekstem i muzyką. Ostro zaingerowała jednak komunistyczna cenzura – żądając zmiany treści i tytułu na… Kolejkowa Ameryka.

„Wyszedłem na scenę i zaśpiewałem oryginalny tekst – opowiada Gaweł. – Zostałem zdyskwalifikowany, dostałem zakaz publikacji i występów. Po tym wszystkim postanowiłem pisać wyłącznie do szuflady, już zawsze tylko dla siebie. Wiersze notowałem na kartkach, karteczkach, rachunkach. I tak trwało to kilkadziesiąt lat. Czasem jednak człowiek dochodzi w życiu do ściany i szuka światełka wskazującego wyjście. Dla mnie tym światełkiem okazały się wiersze, które kilka miesięcy temu odszukałem, przepisałem, napisałem nowe i zdecydowałem się pokazać przyjaciołom, a potem Włodkowi Pawlikowi i Michałowi Lorencowi”.

„Piotra Gawła znam jako specjalistę w dziedzinie mediów, inicjatora i organizatora wydarzeń artystycznych, dlatego przedstawienie mi swoich wierszy uznałem za wielki dowód zaufania – mówi Lorenc, który napisał muzykę do utworu Modlitwa. – Wiersze te w sugestywny sposób opisują zmaganie z trudną rzeczywistością żonglowaną przez wielkiego demiurga, który pozostaje nieczuły na prośby i modlitwy. Ale Jest. I w tym tkwi największa głębia muzycznej inspiracji”.

Podobnie było w przypadku Pawlika: „Moje spotkanie z Piotrem było nieoczywiste. Nie słyszałem o nim wcześniej – ani jako człowieku, ani tym bardziej jako poecie. Tym większe było moje zaskoczenie, gdy dostałem do przeczytania jego wiersze. Od razu trafiły do mojej duszy, wnętrza i natury” –zaznacza kompozytor.

„Jestem wdzięczny przyjaciołom, którzy zachęcili mnie do wydania wierszy – mówi Gaweł. – Olbrzymia wdzięczność należy się też Włodkowi Pawlikowi i Michałowi Lorencowi, którzy pisząc muzykę dali kawałek siebie. Dali talent i autorytet, kredyt zaufania i wsparcia.

”Tytuł spektaklu słowno-muzycznego ma podwójne znaczenie. Po pierwsze jak wyjaśnia Gaweł – w jego przypadku chodzi nie tylko o „urodziny fizyczne, ale też ponowne urodziny przez lata zakrytej części mojej osobowości. Tej trudniejszej i wrażliwszej, która miała pozostać nieodkryta”. Po drugie autor rok temu cudem przeżył zamach na swoje życie, został uderzony nożem w środku dnia na warszawskim Placu Politechniki.

Reżyser spektaklu, Konrad Smuga, podkreśla: „Nie spodziewałem się, że w Piotrze, którego od lat znam jako menedżera – jest tyle poetyckości. Jego utwory nie są oderwane od namacalnego konkretu życia, ale płynnie przechodzą w świat duchowych doświadczeń i głębokich emocji. Jednocześnie w głowie czytelnika układają i porządkują rzeczy najważniejsze i skomplikowane – jak relacje z innymi, miłość i cierpienie, dobro i zło, sens istnienia”.

Podczas spektaklu wiersze do muzyki recytować będzie sam autor. Kilka zaśpiewają Marek Bałata oraz Natalia Wilk . Towarzyszyć im będą wybitni instrumentaliści z Włodek Pawlik Trio (Włodek Pawlik – fortepian, Damian Kostka – kontrabas, Cezary Konrad – perkusja) . Autorem muzyki do utworu o Ukrainie jest Angelika Górny.

Pierwsze wykonanie większości utworów odbyło się 27 października 2022 w Warszawie w Teatrze Narodowym – Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego przy ul. Wierzbowej. 

Włodek Pawlik (ur. 1958)

Światowej sławy pianista i kompozytor, jedyny laureat nagrody GRAMMY w historii polskiego jazzu za płytę „Night in Calisia” w kategorii „The Best Jazz Large Ensemble”(Los Angeles 2014). Jego albumy osiągają na rynku status złotych płyt. W roku 2024 mija 10.rocznica otrzymania Nagrody Grammy. Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im, F.Chopina w Warszawie, a także Wydziału Jazzu na Hochschule fur Musik w Hamburgu. W roku 2023 otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł Profesora. Pracuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi wykłady z improwizacji jazzowej. W jego dorobku znajduje się 45 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, kompozycji orkiestrowych, muzyki do baletu, opery i utworów wokalnych, charakteryzujących się unikalną, oryginalną umiejętnością syntezy różnych gatunków muzycznych.

Wśród wielkiej ilości nagród i odznaczeń artysty wymienić wypada:

  • Odznaczenie Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski,
  • Odznaczenie Złotym medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
  • Honorowe Obywatelstwo Miasta Kalisza oraz Miasta – Ogrodu Podkowy Leśnej.
  • „Koryfeusz” Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku 2014”.
  • Nagroda „Anioł Jazzu” (Lotos Jazz Festiwal);
  • Artysta Roku 2014 wg Jazz Forum
  • Laureat nagrody polskiego przemysłu muzycznego „Fryderyk”

Współpracował m. in. z tak wybitnymi muzykami jak: Randy Brecker, Mike Stern, Arturo Sandowal, Billy Hart, Tom Kennedy. Z najnowszych wydarzeń: w roku 2021 Artysta otrzymał nominację do 23.Polskich Nagród Filmowych – Orły, za muzykę do filmu Małgorzaty Imielskiej „Wszystko dla mojej matki”. W 2021 również powstały trzy projekty kompozytorskie Pawlika – „Baczyński 100” wydany na płycie CD -Premiera -marzec 2022, „Norwid/ Pawlik” – realizacja dla TVP .W roku 2021 i 2023 zrealizowal zamówienia kompozytorskie tworząc dwa cykle pieśni do poezji Zbigniewa Herberta i Bolesława Leśmiana, które wykonał premierowo wraz z wybitnym śpiewakiem Robertem Gierlachem – baryton. W roku 2022 w Teatrze Muzycznym w Poznaniu miała miejsce premiera musicalu „Irena” opisującego dzieje życia Ireny Sendlerowej. Spektakl ten miał mieć premierę w 2021 roku w Nowym Jorku jednak z powodu pandemii nie udało się go zrealizować.

W 2023 roku ukazała się na rynku płyta „Pawlik & Pawlik Duo” nagrana wraz z synem Łukaszem – wiolonczelistą, prezentowana m.in na koncertach w Niemczech.
www.wlodekpawlik.com

Damian Kostka

To utalentowany polski kontrabasista i basista młodego pokolenia wielokrotnie nagradzany na prestiżowych konkursach w Polsce i za granicą.

Na swoim koncie ma współpracę z wieloma artystami, m. in. Stanley Jordan, Chico Freeman, Vinx De Jon Parrette, Jean Luc Ponty, Sarah McKenzie, Michael Rabinowitz, Leszek Możdżer. Na stałe współpracuje z Włodek Pawlik Trio, z duetem Skalpel oraz zespołem Weezdob Collective.
Jest również wykładowcą kontrabasu i gitary basowej na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Cezary Konrad

Perkusista, pianista, kompozytor, aranżer. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. Edward Iwickiego i prof. Stanisława Skoczyńskiego.

Od 1990 roku rozpoczął profesjonalną karierę na polskiej scenie jazzowej. Współpracował niemal ze wszystkimi najważniejszymi muzykami jazzowymi w Polsce m.in. Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem, Wojciechem Karolakiem, Andrzejem Kurylewiczem, Krzesimirem Dębskim, Anną Marią Jopek, Markiem Napiórkowskim, Krzysztofem Herdzinem, Henrykiem Miśkiewiczem, Piotrem Baronem, Piotrem Wojtasikiem, Krzysztofem Ścierańskim, Adamem Bałdychem.

Niezwykle ważnym wątkiem w biografii Cezarego Konrada jest jego współpraca z Włodkiem Pawlikiem, z którym tworzy, wraz ze zmieniającymi się kontrabasistami, od ponad 30 lat legendarną formację „Włodek Pawlik Trio”, mającą na swym koncie setki koncertów w kraju jak też na całym świecie oraz nagranie wielu albumów płytowych. W 2014 r. uczestniczył w nagraniu albumu z muzyką W. Pawlika -„Night in Calisia”, który został uhonorowany nagrodą Grammy. Przez wiele lat był liderem własnych zespołów, z którymi nagrał trzy albumy: „Meeting in Kraków”- 1995; „One mirror..many reflections”- 2000; „On Classical”- 2015.Jako muzyk sesyjny, wziął udział w nagraniu ponad 150 płyt.
Jest laureatem nagrody „Mateusza” programu III Polskiego Radia (1993) oraz Stypendium im. Krzysztofa Komedy (1993). W latach 1992- 2016 nieprzerwanie wybierany najlepszym perkusistą jazzowym w plebiscycie Jazz Top, miesięcznika Jazz Forum. W latach 2006-2009 wybrany najlepszym perkusistą Jazz/Latin/funk wg. czytelników miesięcznika Top Drummer. W 2014 r. zdobył nagrodę „Eugeniusza”, dla najlepszego perkusisty Jazz/ Fusion, a w 2018 r. Polską Nagrodę Perkusyjną w magazynie ,,Perkusista”. Cezary Konrad współpracował z wielkimi gwiazdami światowego jazzu m.in. Pat Metheny, Randy Brecker, Mike Stern, Gregory Porter, Arturo Sandoval, Maria Schneider, Didier Lockwood, Jim Beard, Gary Husband, Mino Cinelu, Karrin Allyson, Joe de Franco, Mike Richmond, Deborah Brown. Od 2017 r. pracuje jako wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej.

Marek Bałata

Czołowy polski wokalista jazzowy. Wykonuje głównie swoje oryginalne kompozycje, transkrypcje utworów F.Chopina i wariacje na bazie poezji.

Występował w musicalowej adaptacji Jana Szurmieja powieści I.B. Singera „Sztukmistrz z Lublina” w Teatrach Warszawy i Wrocławia, oraz niemieckojęzycznej wersji ( Der Zauberer von Lublin ) w Niemczech i Austrii. Również w adaptacji „Krwawe Gody” (wg. F.G.Lorca) w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w adaptacji Anny Kękuś „Dzieje Grzechu” wg. S.Żeromskiego w Teatrze Capitol.
W 1996 założył oryginalny międzynarodowy zespół „CANTABILE IN JAZZ” w którym występowały wybitne wokalistki Urszula Dudziak, Michele Hendricks, Judy Niemack, oraz basiści Mariusz Bogdanowicz, Adam Skrzypek i Anthony Jackson…

Jego inny projekt to TRILOGY czyli Art Lande (USA), Gunter Wehinger (A) i Marek Bałata (PL). Firma Gowi wydała CD Live „TRILOGY” a zespół odbył w 1999 r. trasę koncertową po USA z gościnnym udziałem Paula McCandlessa w sławnym klubie Yoshi’s w Oakland.

Wielokrotnie śpiewał w oratoriach MIŁOSIERDZIE BOŻE, WOŁA NAS PAN, A KTO SIĘ ODDA W RADOŚĆ czy transkrypcjach np. MISA CIOLLA a także w widowiskach Romana Kołakowskiego czy Olgierda Łukaszewicza w kraju oraz USA i Kanadzie.

Marek Bałata koncertował z takimi nazwiskami jazzu jak między innymi: Billy Hart, Steve Davis, Ernie Adams, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Peter Madsen, Jeanfrancois Prins, Jack Van Poll, Andy Manndorff, Joris Teepe, John Betsch i niemal wszystkimi najwybitniejszymi artystami polskimi z J.P.Wróblewskim, A.Dutkiewiczem, Z.Namysłowskim, K.Jonkiszem, H.Miśkiewiczem, A.Jagodzińskim, P.Wojtasikiem, Z.Czwojdą, J.Pilchem, K.Ścierańskim i Wł.Pawlikiem na czele … Koncertował w Europie z austriackim quartetem SONGLINES oraz KLEZMOKUM i KLEZ EDGE z leaderem Burtonem Greene.

Jego wyjątkowe produkcje to koncert NIEMEN-WSPOMNIENIE oraz MAŁA MSZA ORGANOWA J.HAYDNA w oprac. Tadeusza Leśniaka, PIEŚNI EUCHARYSTYCZNE W NOWYM BRZMIENIU i ZA TĘ WOLNOŚĆ – pieśni patriotyczne w aranżacji Adama Niedzielina.
Okazjonalnie, prezentuje ŚPIEWOBRAZY – koncert multimedialny z projekcją autorskiego video, w popularnym duecie IMPROMPTUS z Dominikiem Wanią, gdzie dominuje poezja różnych autorów oraz wariacje na temat klasyki i własne kompozycje.

Od wielu lat współpracuje z Włodkiem Pawlikiem, śpiewając w jego wyjątkowych koncertach – IWASZKIEWICZ-STRUNY NA ZIEMI, ZAGAJEWSKI-MÓW SPOKOJNIEJ, MYŚLĄC OJCZYZNA, NORWID, BACZYŃSKI 100.

Otrzymał wiele nagród i tytułów, m.inn. GLORIA ARTIS, PROMETEUSZ, ZASŁUŻONY dla WROCŁAWIA, Nagroda Marszałka woj.Podkarpackiego W.Ortyla ZNAK KULTURY…
16-razy zwyciężał w corocznym plebiscycie JAZZ TOP, pisma Jazz Forum w kategorii Wokalista Jazzowy.

Występował na scenach Europy, Kanady, USA, Indonezji i Japonii.