DKF KLAPS wraca do gry Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

DKF KLAPS wraca do gry

24-31.05.2021, godz. 19:00
Rzeszów, ul. Okrzei 7, Wojewódzki Dom Kultury, Wojewódzki Dom Kultury

DKF KLAPS "wraca do gry" i zaprasza do WDK na projekcje filmowe

Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu na majowe projekcje filmowe połączone z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami.
W programie:
24 maja 2021 r. - TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ, reż. Dominik Moll
31 maja 2021 r. - OJCIEC, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov
Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7.
Przypominamy, że marcowe i listopadowe karnety zachowały swoją ważność a wejściówki pojedyncze na każdy film będą dostępne w cenie 10 zł.
Podczas projekcji będą obowiązywać aktualne w tym czasie obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego.
O filmach:

Tylko zwierzęta nie błądzą, reż. Dominik Moll
produkcja: Francja/Niemcy 2019, gatunek: kryminał-thriller,czas trwania: 116 minut.
Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji kryminalno-miłosna układanka. Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko gdzieś we Francji. Każda z postaci ma coś na sumieniu, najwyraźniej nie chcąc dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować. 

Nowy film cenionego europejskiego reżysera Dominika Molla oparty jest na bestsellerowej powieści kryminalnej autorstwa Colina Niela wydanej w 2017 roku. Struktura „Tylko zwierzęta nie błądzą” może budzić skojarzenia z „Rashomonem” Akiry Kurosawy. Prezentując kolejne punkty widzenia na fabularną tajemnicę, Moll umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę.

prasa o filmie:
Na tyle intrygujący, że pozostaniesz w niepewności aż do ostatniego momentu.
Jordan Mintzer, Hollywood Reporter
Świeża i przemyślana refleksja na temat współczesnego życia.
Rob Aldam, Backseat Mafia
Zachęca do zanurzenie się w tajemnicy i udania na prawdziwą filmową przejażdżkę.
Mark Keizer, Variety
Ostry i fascynujący. Dominik Moll osiąga ten efekt, flirtując ze stylem znanym z „Rashomona”.
Fionnuala Halligan, Screen International.

Ojciec, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov
produkcja: Grecja Bułgaria  /  gatunek: Dramat  /  czas trwania: 87 minut.
Reżyserski duet Kristina Grozeva i Petar Valchanov przenosi na chwilę akcenty z kluczowego w ich poprzednich filmach społecznego kontekstu na dynamiczne relacje, jakie tworzą się między bohaterami. Mówią o kruchości, a może sile rodzinnych więzów, jednostkowym podejściu do żałoby, wreszcie o absurdach, jakie czekają na ojca i syna. Kameralne, intymne, ciepłe kino.
Film otwiera scena pochówku starszej kobiety. Wśród żałobników szybko rozpoznajemy jej zdenerwowanego męża Vasila. Irytacja krewkiego mężczyzny wzmaga się z chwilą, gdy syn mimo jego próśb nie chce zrobić pamiątkowych zdjęć trumny z ciałem nieboszczki. To pierwsza spośród wielu scysji pomiędzy bohaterami. Po pogrzebie matki Pavel najchętniej wróciłby do swoich codziennych obowiązków i ciężarnej żony. Zwłaszcza że w towarzystwie ojca nie czuje się zbyt komfortowo. Ten ma jednak zupełnie inne plany, związane z przekonaniem, że zmarła kobieta próbuje się z nim skontaktować zza grobu. W rozwiązaniu zagadki pomóc ma wizyta u znanego lokalnego medium. Chcąc nie chcąc, Pavel wplątany zostaje w zaplanowaną przez ojca intrygę, która pozwoli przewartościować ich napięte relacje. 
nagrody:

  • 2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach – Kryształowy Globus,
  • 2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy na Sachalinie - Nagroda Publiczności, Nagroda za reżyserię,
  • 2019 – Golden Rose Bulgarian Future Film Festival – najlepszy film, najlepszy scenariusz,
  • 2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tiranie – najlepszy film,
  • 2019 – Festiwal Filmowy w Trieście – najlepszy film.

prasa o filmie:
Niezwykle dopracowana komedia, posługująca się zarówno farsą, jak i satyrą, z odrobiną słodkiej głębi.
Demetrios Matheou, Screen
Najbardziej absurdalna historia w dotychczasowej filmografii Grozevy i Valchanova.
Stefan Dobroiu, Cineuropa
Słodko-gorzka farsa rodzinna rozgrywająca się w miejscu, gdzie ludzie wciąż bardziej ufają magicznemu folklorowi niż krzywdzącej biurokracji państwowej.
Stephen Dalton, The Hollywood Reporter
Ten niecodzienny, serdeczny film nie zawsze daje nam to, czego chcemy, ale sprawi, że otrzymamy to, czego potrzebujemy.
Jessica Kiang, Variety