Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO, reż. Karim Aïnouz
Produkcja: Brazylia, Niemcy 2019
Gatunek: dramat
Czas trwania: 139 min

Zwycięzca prestiżowej sekcji Un Certain Regard na ostatnim festiwalu w Cannes oraz brazylijski kandydat do OSCARA to nowa produkcja wielokrotnie nagradzanego reżysera Karima Aïnouza.  W swoim nowym filmie reżyser przenosi nas do Rio de Janeiro pierwszej połowy lat 50. Obraz powstał na podstawie bestsellerowej powieści „Niewidzialne życie” Marthy Batalhy, przełożonej również na język polski.

Osiemnastoletnią Eurídice i dwa lata starszą Guidę łączą nie tylko siostrzane więzy, ale i poczucie, że nie mogą bez siebie żyć. Obie są młode, ambitne i wierzą, że świat stoi przed nimi otworem. Mimo że na co dzień przyszło im wychowywać się w konserwatywnym środowisku i nieznoszącej sprzeciwu rodzinie, każda z bohaterek ma jasny plan na życie. Eurídice chce zostać znaną pianistką, podczas gdy Guida marzy o poznaniu prawdziwej, wielkiej miłości. Niestety dramatyczne wydarzenia sprawiają, że kobiety zostają rozdzielone i zmuszone do tego, by żyć osobno, niewiele o sobie nawzajem wiedząc. Nigdy jednak nie stracą nadziei na to, że w końcu się odnajdą.       

Zarówno powieść, jak i film są hołdem złożonym pokoleniom niewidzialnych kobiet, sprowadzonych kulturowo do roli wyłącznie żon i matek. Śledząc losy dwóch niepokornych sióstr, widz poznaje galerię barwnych postaci – przedstawicieli podupadłej arystokracji, brazylijskiej klasy średniej i najuboższych mieszkańców Rio.

To opowieść, którą rzeczywiście przepełnia „niewidoczne życie”. Nie tylko Eurídice i Guidy, ale całej rzeszy kobiet: gospodyń domowych, matek, córek, babć, które przez wieki uczyły się milczeć i tłumić swoje aspiracje i marzenia. Choć tchnąca brazylijskim duchem, to jednocześnie niezwykle uniwersalna opowieść.

Film Karima Aïnouza nazywany jest „tropikalnym melodramatem”. Do opowiedzenia dramatycznej historii sióstr korzysta on z charakterystycznej dla tego gatunku poetyki. Zabarwia ją lokalnym kolorytem, symboliką i pobudzającą zmysły muzyką. Sam reżyser powiedział w jednym z wywiadów, że film jest swego rodzajem hołdem dla wszystkich wyjątkowych kobiet, które spotkał na swej drodze.   

Prasa o filmie:
Uczuciowy portret siostrzanej relacji.
David Rooney, Hollywood Reporter
Ważny film dla współczesnych kobiet!
Fernando E. Juan Lima, EscribiendoCine
Pełen uczuciowej głębi, nasycony dźwiękiem, muzyką i kolorem sen na jawie. 
Guy Lodge, Variety
W tym filmie nie chodzi tylko o współczucie, chodzi także o nasz gniew.
Lee Marshall, Screen International

Nagrody dla filmu:
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes - Nagroda Główna w sekcji Un Certain Regard
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – nagroda CineCoPro dla najlepszego filmu
2019 - Festiwal Filmów Latynoamerykańskich w Limie – nagroda specjalna
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid – konkurs główny, nagroda FIPRESCI, nagroda dla najlepszych aktorek (Carol Duarte oraz Julii Stockler), Srebrny Kolec dla najlepszego filmu
2019 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy Operatorów Manaki Brothers – nagroda Złota Kamera dla Hélène Louvart.