Koncert na zakończenie 61. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Koncert na zakończenie 61. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie

5.06.2022, godz. 19:00
Rzeszów, ul. Chopina 30, Filharmonia Podkarpacka, sala koncertowa

Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej oraz Chór Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

  • Rodrigo Leão - dyrygent, fortepian, kompozytor,
  • Ângela Silva - wokal, syntezator,
  • Viviena Tupikova - wokal/ skrzypce,
  • João Eleutério - gitara, syntezator, instrumenty perkusyjne,
  • Carlos Tony Gomes - wiolocznela,

W programie: muzyka filmowa Rodrigo Leão

Cena biletu: 50zł

Rodrigo Leão

Uznany portugalski kompozytor i multiinstrumentalista, określony niegdyś przez Pedro Almodóvara jako „jeden z najbardziej inspirujących kompozytorów na świecie”, wydał swój nowy album studyjny: „A Estranha Beleza da Vida” – „Dziwne piękno życia”.

Był on jednym z muzyków i kompozytorów wchodzących w skład niezwykle udanego portugalskiego zespołu Madredeus. Stanowił on część zespołu przez prawie 10 lat, zanim odszedł, aby skupić się na własnej karierze solowej.

Jednak zespół Madredeus był tylko jednym z wielu przystanków tej niesamowitej 30-letniej podróży, podczas której Rodrigo Leão zaprosił światowej sławy śpiewaków, takich jak Beth Gibbons z Portishead, Neil Hannon z The Divine Comedy czy Stuart Staples z Tindersticksa do swoich albumów i koncertów oraz występuje z Ryuichim Sakamoto czy Ludovico Einaudi, z którym koncertował w Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech.

Rodrigo pozostaje jednak wciąż tym samym cicho mówiącym, skromnym i utalentowanym lizbończykiem, który zaczynał jako basista w indie-rockowym zespole Sétima Legião, zanim przeszedł do kameralnego popu zespołu Madredeus, neoklasycznej faktury jego własnego wczesnego materiału solowego i jego własnych unikalnych, tęsknych popowych piosenek z udziałem gości takich jak piosenkarka alt-fado Lula Pena, brazylijska gwiazda Adriana Calcanhoto, nowicjuszki z São Paulo Thiago Pethit. Joan Wasser znana jako Joan As Policewoman lub australijski piosenkarz Scott Mathew.

Rodrigo Leão w ciągu ostatnich kilku lat rozszerzył swoje talenty na nowe i nieoczekiwane obszary. Występując na żywo w najbardziej legendarnych miejscach świata – londyńskim Barbican Centre, barcelońskim Palau de la Musica, paryskich teatrach Alhambra i Grand Rex, amsterdamskim Melkweg, Teatro Municipal do Rio de Janeiro czy waszyngtońskim Kennedy Center znalazł czas na stworzenie trzech głównych ścieżek dźwiękowych do filmów, w tym do nominowanego do Oscara dramatu historycznego „Kamerdyner” Lee Danielsa z udziałem Foresta Whitakera.

Został zaproszony do poprowadzenia uroczystości 40. rocznicy Rewolucji Portugalskiej 1974 z darmowym koncertem na schodach Parlamentu Narodowego w Lizbonie, którego efektem jest płyta CD/DVD z koncertu na żywo „O Espírito de Um País” oraz stworzył muzykę do instalacji nieżyjącego już japońskiego artysty i akwarysty Takashi Amano „Underwater Forests” oraz na wystawę „Brain – Vastet than the Sky” w Muzeum Gulbenkiana w Lizbonie, a także wyprodukował limitowaną edycję albumu elektronicznego „A Vida Secreta das Máquinas”.

W 2015 roku prestiżowa wytwórnia muzyki klasycznej Deutsche Grammophon wydała album „O Retiro”, we współpracy z uznaną lizbońską Orkiestrą i Chórem Gulbenkian. Rodrigo poszedł tym śladem, nagrywając cały album piosenek z mieszkającym w Nowym Jorku piosenkarzem i autorem tekstów Scottem Matthew. „Life Is Long” z 2016 roku miało miejsce po tym, jak nagrali oni razem kilka piosenek i zdali sobie sprawę, że posiadają ten sam rodzaj wrażliwości.

W 2018 roku, aby uczcić 25. rocznicę kariery solowej, Rodrigo popisał się niesamowitą wszechstronnością swojej twórczości, wydając „O Aniversário”, dwupłytową retrospektywę jego największych hitów i ulubionych kompozycji oraz reedycję „Os Portugueses”, ścieżkę dźwiękową, którą napisał do portugalskiego serialu dokumentalnego Portugal – A Social Portait.

W tym samym czasie Rodrigo koncertował z mniejszym zespołem i zaczął testować materiał do swojego kolejnego projektu studyjnego, albumu z całkowicie oryginalnym materiałem „O Método”, wydanego w lutym 2020 roku.

Dla Rodrigo Leão „O Método” był nowym krokiem naprzód w jego nieskazitelnej, 30-letniej karierze i jednym z najważniejszych punktów jego muzycznego rozwoju, albumem, który zadaje pytania, na które może nie ma odpowiedzi, ale który pomaga słuchaczowi myśleć, czuć, stać się bardziej ludzkim.

Jego najnowszy album „A Estranha Beleza da Vida” to bardzo osobista płyta, skomponowana i nagrana bez zewnętrznej presji w roku panowania pandemii covid-19, uszlachetniająca jego talenty melodyczne swoją rozbrajającą, delikatną prostotą.

Kiedy wybuchła pandemia COVID-19, zmuszając go do odwołania swojej światowej trasy, Rodrigo przeprowadził się z rodziną na wieś i tam zaczął tworzyć, inspirowany otaczającą go naturą. „Zacząłem myśleć o tym albumie w październiku 2020 roku, kiedy wróciłem do Lizbony po miesiącach spędzonych na wsi.

Poczułem różnicę już w pierwszych utworach: znalazłem tam coś bardziej pozytywnego, szczęśliwszego, innego niż w przypadku nastrojów z poprzedniej płyty.

Niektóre z nich przywiodły mi na myśl dawne czasy. Może to nie był przypadek, może to była nieświadoma próba zapomnienia o tym, co się dzieje…”

Rodrigo nigdy nie stronił od eksplorowania gatunków z całego świata – walca, tanga, chanson, samby – i przekształcania ich na własną modłę, podczas jego licznych podróży.

„A Estranha Beleza da Vida” to taka podróż przez piosenki i nastroje, które zostały odtworzone i przekształcone dzięki radosnym doświadczeniom i inspiracjom Rodrigo.

„A Estranha Beleza da Vida” stworzył ze swoimi wieloletnimi współpracownikami: muzykami, aranżerami i producentami Pedro Oliveira, João Eleutério, Pedro Moreira i Carlos Tony Gomes.

Jak zawsze Rodrigo zaprosił do współpracy licznych międzynarodowych artystów.

Kanadyjska piosenkarka i autorka tekstów Michelle Gurevich zaśpiewała w pierwszym singlu „Friend of a Friend”, a Kurt Wagner z Lambchop pojawił się w „Who Can Resist”.

Inni goście to hiszpańska diva Martirio w „Voz de Sal”, portugalska piosenkarka i autorka tekstów Surma w „O Ovo do Tempo” oraz hiszpańska multiinstrumentalistka i producentka Suso Sáiz w „A Estranha Beleza da Vida”.

Efekt końcowy to pełnia światła, pełnia zachwytu, pełnia życia. „A Estranha Beleza da Vida” to hymn wolności – „wolności tworzenia bez granic, bez ograniczeń, bez przywiązania do czegokolwiek.