Polski pejzaż pieśnią malowany
Koncert kameralny Pamięci Żołnierzy Wyklętych
Jolanta Münch – fortepian
Magdalena Stefaniak – sopran
Paweł Trojak – tenor
Stefan MÜNCH – słowo
W programie:
- W. Żeleński – aria Bronki z opery Janek
- S. Moniuszko – recytatyw i aria Hanny z opery Straszny dwór
- Dalibógże
- Złota rybka
- Matysek
- Dziad i baba
- F. Chopin – Gdzie lubi
- Życzenie
- M. Karłowicz – Z nową wiosną
- Na śniegu
- I. J. Paderewski – Gdy ostatnia róża zwiędła
- S. Niewiadomski – Chłopca mego mi zabrali Maki
- M. Karłowicz – Skąd pierwsze gwiazdy
- Z erotyków
- Zawód
- Na spokojnym ciemnym morzu
- Śpi w blaskach nocy
- Zaczarowana królewna
- Nie płacz nade mną
- W. Żeleński – Ja tobie serce ślę
- S. Moniuszko – O matko moja
- Tęsknota
- Kozak
- Złota rybka
- Krakowiaczek
Jolanta Skorek-Münch
jest profesorem sztuk muzycznych, pianistką, klawesynistką i muzykologiem. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brała udział w licznych kursach interpretacji w kraju i za granicą, pracując pod kierunkiem wybitnych pianistów i klawesynistów, jak Tatiana Shebanova, Ryszard Bakst, Laszlo Simon, Paul Badura-Skoda, Urszula Bartkiewicz, Joos van Immerseel, Christine Verheelst, Johann Sonnleitner, Nicholas Parle. Po ukończeniu studiów podjęła pracę w Państwowej Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie, w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS, a następnie w Katedrze Dydaktyki Muzycznej Instytutu Muzykologii KUL.
W 2005 roku Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadała jej stopień doktora sztuk muzycznych na podstawie rozprawy Związki muzyki Roberta Schumanna z literacko-filozoficznym programem romantyzmu. Stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka otrzymała w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na podstawie rozprawy Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć (Borodin, Mahler, Szostakowicz), (Lublin: Wydawnictwo KUL 2008). W 2015 r. ukazała się wersja niemiecka tej książki Die Partnerschaft im musikalischen Dialog (wydawnictwo Peter Lang Verlag, Frankfurt a/M – Bern – Bruxelles – New York). Jolanta Skorek-Münch jest obecnie profesorem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rada Doskonałości Naukowej powołuje ją do komisji w sprawach nadania stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora.
Od wielu lat współpracuje z Filharmonią Lubelską jako pianistka i klawesynistka, realizująca basso continuo. Założyła Trio Lublin Baroque (z flecistą Lechem Szostem i wiolonczelistką Marią Błaszczak-Szost). W zespole gra na szpinecie barokowym (kopia J. Silbermanna ca. 1767). Wraz z Triem występowała na kolejnych festiwalach Lublin – Muzyka, Zabytki, Plastyka - Tempus Paschale, na licznych koncertach festiwali Wielkopostne śpiewanie, Między Wschodem a Zachodem i w cyklu koncertów Viva Polonia. Jej dorobek artystyczny obejmuje ponad 500 koncertów z udziałem najwybitniejszych polskich solistów i zespołów, w tym kilkakrotnie w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Krakowskiej i Podkarpackiej oraz na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie i Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Koncertowała także w Niemczech, Francji, Bułgarii, Izraelu, we Włoszech, Republice Czeskiej, Słowacji, Macedonii i na Węgrzech.
Zorganizowała na Uniwersytecie Rzeszowskim trzy międzynarodowe konferencje, poświęcone twórczości Wojciecha Kilara. Występowała z referatami na krajowych i międzynarodowych sesjach i konferencjach naukowych.
Otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Minister Edukacji Narodowej i Sportu odznaczył ją Medalem Komisji Edukacji Narodowej za osiągnięcia pedagogiczne. Otrzymała również Medal Prezydenta Miasta Lublina z okazji X-lecia Tria Lublin Baroque, Medal 700-lecia Miasta Lublin., Medal Unii Lubelskiej oraz Dyplom uznania z medalem Marszałka Województwa Lubelskiego, nadany z okazji 25-lecia Festiwalu Tempus Paschale.
W 2007 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadał jej medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W latach 2009 i 2012 otrzymała nagrody Rektora KUL za wybitną działalność organizacyjno-społeczną, popularyzację nauk oraz osiągnięcia naukowe, a w 2021 nagrodę naukową I stopnia Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Magdalena Stefaniak - sopran
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie Barbary Mądrej. Była uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Zdobywczyni Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego VIVA CALISIA, laureatka 2. nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego, 3. nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury, finalistka International Opera Competition Salice D’Oro - Vienna Edition 2022. W 2013 roku zadebiutowała w przedstawieniu studenckim jako Hrabina w Weselu Figara Mozarta na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu. Magdalena Stefaniak z sukcesem kreowała następujące role: Musetta w Cyganerii Pucciniego, Psyche w Eros i Psyche Różyckiego (Opera Bałtycka); Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta, Alicja w Alicji w Krainie czarów Kaczmarka, Fruma Sara w Skrzypku na dachu Bocka, Wróżka Kwiatów, Szepcząca i Laponka w Królowej Śniegu Kaczmarka (Teatr Wielki w Poznaniu); Pierwsza Dama i Papagena w spektaklu O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach będącym adaptacją Czarodziejskiego fletu Mozarta, Paź w Rigoletto Verdiego, Basia w Cud albo Krakowiaki i Górale Stefaniego (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie); Siostra w Ognistym Aniele Prokofiewa (Grand Théâtre de Provence we Francji); Hanna Glawari i Walentyna w Wesołej Wdówce Lehára (Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie, Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku); Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie Mozarta (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Komische Oper w Berlinie). W 2019 roku wykonywała partię sopranową w Weselu Strawińskiego wystawionego na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W sezonie artystycznym 2022/2023 po raz pierwszy wcieliła się w postać Hanny w Strasznym dworze Moniuszki (Opera Bałtycka) oraz wykona partię Frasquity w operze Carmen Bizeta (Teatr Wielki – Opera Narodowa). Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Patrick Fournillier, Michał Klauza, Kazushi Ono, Bassem Akiki, Gabriel Chmura, Rafał Kłoczko, Dawid Runtz, Marta Kluczyńska, Łukasz Borowicz, Andrzej Knap, Stefan Soltesz. Występowała w spektaklach takich reżyserów jak: Karen Stone, Mariusz Treliński, Michał Znaniecki, Sjaron Minailo, Henryk Konwiński, Beata Redo - Dobber.
Paweł Trojak (baryton)
Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na perkusji, następnie ukończył klasę śpiewu solowego pod kierownictwem dr Alicji Płonki w ZSM w Tarnowie. Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr hab. Jadwigi Rappé. Przez 5 lat był członkiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem tak wybitnych artystów pedagogów, jak: Eytan Pessen, Matthias Rexroth, Izabela Kłosińska, Olga Pasiecznik, oraz wielu innych. Był również członkiem prestiżowego programu dla młodych talentów Young Singers Project, w ramach 98 Festiwalu w Salzburgu. Jest absolwentem Mascarade Opera Studio we Florencji. Obecnie jest członkiem Opera Studio w Operze Lyońskiej we Francji. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest także stypendystą niemieckiej fundacji Hans und Eugenia Jütting – Stiftung oraz Fundacji im. Jerzego Semkowa. Występował na scenach m. in. Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (Carmen, Rigoletto, Cud albo Krakowiaki i Górale), Festiwalu w Salzburgu (Salome), Opery w Lyon (Candide), Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu (Hérodiade), Warszawskiej Opery Kameralnej (Czarodziejski Flet), Opery Wrocławskiej (Cosi fan tutte), Opery Krakowskiej (Dyrektor teatru), Theater Freiburg (Das Wunder der Heliane), New Generation Festival we Florencji (Kopciuszek), Lyric Opera of Chicago (koncert), Teatro La Fenice w Wenecji (koncert) oraz wielu innych. Występował z towarzyszeniem takich orkiestr, jak: Filharmonicy Wiedeńscy, Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Mozarteumorchester Salzburg, NOSPR w Katowicach, Sinfonii Varsovii, Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, SWR Sinfonieorchester Freiburg, Orkiestry Opery Lyońskiej, Opery Krakowskiej, Opery Wrocławskiej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Orkiestr Filharmonii Śląskiej, Lubelskiej, Kieleckiej, WarmińskoMazurskiej, Zabrzańskiej i Śląskiej Orkiestry Kameralnej, pod batutą, m.in.: Franza WelserMösta, Keri-Lynn Wilson, Daniele Rustioni, Yannisa Pouspourikasa, Michała Klauzy, Wojciecha Rodka, Marty Kluczyńskiej, Tomasza Tokarczyka, Sławomira Chrzanowskiego, Piotra Sułkowskiego, Pawła Adamka, Piotra Wajraka, Marcina Sompolińskiego. Występował także w wielu koncertach kameralnych na całym świecie z towarzyszeniem znakomitych pianistów. Na swoim koncie ma kilka nagrań płytowych, oraz telewizyjnych dla takich wydawnictw jak NAXOS, ORF, Polskie Radio, TVP. Jest laureatem ponad 20 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych. Do jego ostatnich osiągnięć wokalnych należą m.in.: I miejsce i nagroda specjalna w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej – Walawskiej (Krzeszowice, 2021), I miejsce i nagroda specjalna w II Międzynarodowym Konkursie im. Carla Loewe (Szczecin, 2019), nagroda specjalna w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki (Warszawa, 2019), I miejsce oraz 3 nagrody specjalne w II Międzynarodowym Konkursie im. Antoniny Campi (Lublin, 2019), II miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków (Częstochowa, 2019), I miejsce oraz 6 nagród specjalnych w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bell Arte” w Braine-l’Alleud (Belgia, 2018), I miejsce oraz nagroda specjalna w XX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikuláš’a Schneidera-Trnavskýiego w Trnavie (Słowacja, 2017), II miejsce oraz 4 nagrody specjalne w XVII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (Nowy Sącz, 2017), Grand Prix w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Vox populi” (Jelenia Góra, 2017), II miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars Et Gloria (Katowice, 2017), I miejsce w XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy” (Warszawa, 2016), I miejsce w XVII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti we Vráblach (Słowacja, 2016), I miejsce w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petráki w Žilinie (Słowacja, 2016).