Rusza Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Tarnobrzegu
Po raz 29. rozpoczyna się w Tarnobrzegu Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Usłyszymy siedem koncertów z udziałem znakomitych muzyków z całej Polski.
W czwartek 8 lipca o godz. 19.00 w Kościele OO. Dominikanów koncertem kameralnym w wykonaniu Magdaleny Maniewskiej – obój i Zbigniewa Gacha – organy, zostanie zainaugurowany XXIX Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Tarnobrzeg 2021.
Organizatorzy: Tarnobrzeski Dom Kultury przy współpracy tarnobrzeskich parafii i Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega zapraszają na 7 koncertów, które odbywać się będą w czterech tarnobrzeskich kościołach, a także w sali kameralnej Tarnobrzeskiego Domu Kultury i tradycyjnie w Zamku Dzikowskim.
Choć jak zawsze organy będą dominować, to jednak wraz z nimi zabrzmią inne instrumenty: obój, skrzypce, flet, klarnet i najwspanialszy z instrumentów – głos ludzki. Zaproszeni do Tarnobrzega znakomici artyści zaprezentują bardzo bogaty i zróżnicowany repertuar, w którym znajdzie się muzyka od XVI do XXI wieku, a także poezja najwspanialszych autorów od średniowiecza po współczesność w mistrzowskiej interpretacji krakowskiego aktora, pochodzącego z Tarnobrzega Jakuba Palacza. Usłyszymy zarówno utwory nigdy jeszcze nie wykonywane podczas Festiwalu, jak również i takie, które pojawiają się dość często i są entuzjastycznie oklaskiwane, choćby słynna Toccata i fuga d- moll Jana Sebastiana Bacha, która zabrzmi, aż dwukrotnie. Do tego Festiwalowi towarzyszyć będą także dwa koncerty zamiejscowe, które odbędą się w kościele w Nisku. Warto zarezerwować sobie czas w kolejne czwartkowe wieczory lipca i sierpnia i spędzić godzinę ze sztuką najwyższej próby.
Wstęp na wszystkie koncerty wolny. Patronat nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Tarnobrzega.
Program szczegółowy koncertu Inauguracyjnego i notki biograficzne wykonawców
8 lipca (czwartek), godz. 19.00, kościół OO. Dominikanów
- Magdalena Maniewska – obój (Gdańsk),
- Zbigniew Gach – organy (Słupsk),
- Craig Sellar Lang (1891-1971) – Tuba tune D-Dur op. 15,
- Georg Friedrich Handel (1685-1759) – Lascia ch'io pianga,
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga a-moll BWV 543,
- Alessandro Marcello (1673-1747) – Koncert obojowy d-moll Andante e spiccato, Adagio, Presto,
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata nr 3 A-Dur, op. 65,
- Con moto maestoso – Andante tranquillo,
- Alexander Glazunov (1865-1936) – Lullaby (Berceuse),
- Arvo Pärt (1935) – Pari Intervallo,
- Astor Piazzolla (1921-1992) – Ave Maria / Tanti Anni Primi,
- Marian Sawa (1937-2005) – Fuga Bolero,
- Piotr Grinholc (1966) – Toccata na obój i organy.
Magdalena Maniewska, oboistka. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem), mistrzowskich studiów podyplomowych w klasie prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie, doktor sztuki. Uczestniczka wielu kursów prowadzonych przez polskich i zagranicznych profesorów. Założycielka zespołu kameralnego O’Bows Quartet. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska. Od 2015 r. pracuje na stanowisku I oboistki – solistki Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Zbigniew Gach – z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował m.in. w Niemczech, Czechach oraz we Włoszech. Nakładem wydawnictwa Ars Sonora w 2017 roku ukazała się pierwsza płyta artysty Gach plays Bach. Od stycznia 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury Gminy Słupsk oraz sprawuje kierownictwo artystyczne Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce oraz w Bytowie na Kaszubach. Jest laureatem stypendium artystycznego Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska.