Wielkie oratoria Georga Friedricha Händla Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Wielkie oratoria Georga Friedricha Händla

24.07.2021
Przemyśl, Franciszkańska 2A, kościół pw. św. Marii Magdaleny i Matki Bożej Niepokalanej (oo. Franciszkanie)

Wielkie oratoria G. F. Haendla w wykonaniu Michała Sławeckiego – alt, Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra pod kierownictwem Agnieszki Żarskiej w ramach Festiwalu Dziedzictwa Kresów, organizatorem którego jest: Centrum Kulturalne w Przemyślu, Gmina Lubaczów i Marszałek Województwa Podkarpackiego.

Wykonawcy:

Michał Sławecki – alt

Baroque Collegium 1685 - chór i orkiestra w składzie:

  • Magdalena Jacak, Ewelina Sławska, Ewa Splewińska, Agnieszka Zachwieja – soprany,
  • Anna Bober, Matylda Sielska, Agnieszka Stopka, Barbara Zacher – alty,
  • Dominik Czernik, Jakub Mastalski, Paweł Pecuszok – tenory,
  • Kajetan Biernat, Marcin Budziaszek,  Michał Dembiński – basy,
  • Markéta Langová, Bohumila Bidlová – skrzypce,
  • Martin Stupka – wiolonczela, Matyáš Keller – wiolonczela,
  • Matyáš Berdych – kontrabas,
  • Małgorzata Józefowska, Miroslava Ladová – oboje
  • Kryštof Lada – fagot, IvaŠtrynclová – pozytyw organowy

Agnieszka Żarska - kierownictwo artystyczne, dyrygent

Program koncertu:

Oratorium “Saul” HWV 53,

  • Uwertura: Allegro, Larghetto,
  • O King, your favours with delight – aria Dawida,
  • The youthinspired/Ourfaintingcourage – chór,
  • Your words o King – aria Dawida,

Oratorium „Juda Machabeusz” HWV 63 
Uwertura

Oratorium “Saul” HWV 53

  • O fatal day – chór + Dawid,
  • Such haughty beauties – aria Dawida,
  • Envy eldest born of hell – chór,
  • O Lord, whose mercies numberless – aria Dawida,
  • Preserve him for the glory – chór,
  • Impious wretch – aria Dawida,
  • Mourn Israel – chór.

Oratorium  “Mesjasz” HWV 56 

Uwertura

  • And the glory of the Lord-chór
  • But who may abide - aria altowa
  • And he shall purify – chór

Oratorium „Teodora” HWV 68
Uwertura

Oratorium  “Mesjasz” HWV 56 

  • For untous a childisborn-chór
  • He was despised, rejected – aria altowa
  • He trusted in God – chór

 Współorganizatorzy: stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny, Baroque Collegium 1685.

Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) to międzynarodowego zespół, koncentrujący się  na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku,  a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest muzykolog, chórmistrz, dyrygent i manager kultury - Agnieszka Żarska.

Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego, prezentujący profesjonalny poziom wykonawczy oraz współpracujący projektowo, polscy i zagraniczni artyści chóru oraz soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z  orkiestrą Musica Florea Praha. Orkiestra  ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej  założycielem jest  wiolonczelista i dyrygent - Marek Štryncl.

Baroque Collegium 1685  zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 roku, prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu Bach200UWw Warszawie, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. Zespół współpracuje z międzynarodowymi autorytetami, m.in. Peterem Kooijem oraz Olgą Pasiecznik.

Baroque Collegium 1685 koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje w Szczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku (w  2017 r. Zespół inaugurował  ten Festiwal, prezentując Kantaty J.S.Bacha) oraz w ramach Bydgoskiej Sceny Barokowej i Festiwalu Barokowego w Szczawnie-Zdroju. W 2019 r. na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica” w Warszawie Zespół wykonał Oratorium „Saul” HWV 53G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej. Następnie w październiku 2020 r., Oratorium to zostało po raz pierwszy w Polsce zarejestrowane audio/video.

Zespół realizuje ponadto oryginalne projekty edukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych ośrodków, w tym wśród dzieci i młodzieży.

Michał Sławecki, polski kontratenor, jest absolwentem Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesora Artura Stefanowicza. Już jako student, Michał Sławecki zadebiutował w Operze na Zamku w Szczecinie jako Książę Orlofsky w Zemście nietoperza.

Artysta zaśpiewał na scenie takie partie jak: Pierwsza Wiedźma w Dydonie i Eneaszu, Neron w Koronacji Poppei, Neron w Agrippinie, tytułowa rola w Rinaldo, Cherubin w Weselu Figara oraz tytułowa rola w Voyagerze S. Kupczaka.

Debiuty Michała Sławeckiego w latach 2017-2019 to role Stefana w Romeo i Julii na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Konia-Marynarza na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w prapremierze opery skomponowanej przez laureata konkursu kompozytorskiego Człowiek z Manufaktury Rafała Janiaka oraz Cherubina w nowej produkcji Wesela Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej.

W sezonie 2019/2020 artysta wystąpił w roli tytułowej w prapremierze opery Karola Nepelskiego Ptasiek na Festiwalu Operowym Tête à Tête w Londynie, powrócił do ról Nerona w Agrippinie na Festiwalu Oper Barokowych Dramma per musica w Warszawie, Stefana w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Księcia Orlofsky'ego w Operze na Zamku w Szczecinie. Jego angaże w sezonie 2020/2021 to debiuty w partii Urania w koncertowej wersji Filandra N. Porpory na Festiwalu Bydgoska Scena Barokowa oraz w partii kontratenora w operze Kaija Saariaho Only the sound remains na scenie Teatru Tokyo Bunka Kaikan - produkcji która zostanie zaprezentowana również na Biennale w Wenecji we wrześniu 2021.

Michał Sławecki jest znany z interpretacji dzieł współczesnych, współpracuje z takimi znaczącymi polskimi kompozytorami jak Paweł Mykietyn, Bartek Chajdecki, Maciej Zieliński, Andrzej Zarycki. Zaśpiewał na takich scenach jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonie w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Polski w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera na Zamku w Szczecinie, Teatr Manoel na Malcie. Z repertuarem koncertowym występował na Litwie, Łotwie, Malcie, we Francji, Niemczech, Grecji, Austrii, Południowej Afryce, Serbii i Kazachstanie.

Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury, fundriser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje,nagrodzonego w 2015 r.„Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a takżew 2019 r. międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim przez grono organizatorów i ekspertów.W ramach Barokowych Eksploracji organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne,propagujące muzykę i sztukę Baroku  wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.

Agnieszka Żarska jest ponadto założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (Chór i Orkiestra), zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów  wirtuozów. Jako dyrygent  zrealizowała  m.in. wybór z Kantat J. S.Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla, ponadto dzieła C.Monteverdiego, M. A. Charpentiera, M.R. Delalande’a, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego.

Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, m.in. w ramach: cyklu BACH200 UW, Festiwalu G.G.Gorczyckiego, Festiwalu Iubilaei Cantus, Bydgoskiej Sceny Barokowej, Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie, Barokowego Festiwalu Szczawno - Zdrój AD.2021. W 2018 r. podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem Peterem Kooijem, a w 2020 r. ze znakomitą sopranistką- Olgą Pasiecznik.  Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, poprowadziła w 2019 r. Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej. Ponadto w 2019 r. podjęła się realizacji nowego projektu pn.: Barokowe Wokalne Kursy Mistrzowskie, przeznaczonego dla zawodowych śpiewaków oraz studentów polskich uczelni artystycznych.

W latach 2011-2020, jako manager kultury, kompleksowo zarządzała projektami kulturalnymi dla Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacji Andrzeja Mańkowskiego.

„Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego".