62. Muzyczny Festiwal w Łańcucie – Opera Meets Broadway PIK - Podkarpacki Informator Kulturalny

Przejdź do treści

62. Muzyczny Festiwal w Łańcucie – Opera Meets Broadway

19.05.2023, godz. 19:00
Rzeszów, ul. F. Chopina 30, sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej
David Giménez – dyrygent
Diana Tugui – sopran
Charles Castronovo – tenor
Regina Gowarzewska – słowo

W programie:

  • J. Massenet – Navarraise – muzyka baletowa z opery „Le Cid”
  • C. Gounod – Duet Ange adorable z opery „Roméo et Juliette”
  • G. Donizetti – Una furtiva lacrima z opery „L´Elisir d´Amore”
  • V. Bellini – Casta diva z opery „ Norma”
  • G. Bizet – Farandole z Suity „L´Arlesienne”
  • G. Bizet – La fleur que tu m´avais jetée z opery „ Carmen”
  • G. Puccini – Vissi d´arte z opery „Tosca”
  • G. Puccini – E lucevan le stelle z opery „ Tosca”
  • J. Strauss II – Uwertura do operetki „Die Fledermaus”
  • F. Lehar – Dein ist mein ganzes Hertz z operetki „Das Land des Lächlens”
  • F. Lehar – Vilja Lied z operetki „Die Lustige Witwe”
  • J. Strauss – Ohne Sorgen. Polka Schnell
  • Rodgers&Hammerstein – Some enchanted evening z musicalu „South Pacific”
  • G. Gershwin – By Strauss z rewii „The Show is on”
  • L. Bernstein – Tonight z musicalu „West Side Story”
  • N. Brodzsky – ”Be my love” z filmu muzycznego „The Toast of New Orleans”

David Giménez

Urodzony w Barcelonie, David Giménez studiował grę na fortepianie i kompozycję w Conservatori del Liceu w swoim rodzinnym mieście. Następnie specjalizował się w dyrygenturze w Hochschulefür-Musik w Wiedniu u Karla Österreichera oraz w Royal Academy of Music w Londynie u Sir Colina Davisa.
Od swojego debiutu z orkiestrą NDR w Hanowerze w 1994 roku występował na całym świecie, prowadząc najznakomitsze orkiestry i solistów w takich salach jak Royal Albert Hall, Filharmonia Berlińska, Salle Pleyel, Vienna Konzerthaus, Suntory Hall w Tokio oraz w nowojorskich Carnegie Hall i Avery Fisher Hall. W trakcie swojej kariery David Giménez dyrygował takimi orkiestrami jak Orkiestra Filharmoników Wiedeńskich, Londyńska Orkiestra Symfoniczna, londyńska Philharmonia Orchestra, Orkiestra Filharmonii Monachijskiej, Orchestre de Paris i Orkiestra Filarmonica della Scala. Obecnie David Giménez jest Dyrygentem  Laureatem Orquestra Simfònica del Vallès w Barcelonie.
Opera zajmuje ważne miejsce w harmonogramie występów Maestro Giméneza. Wykonywał on szeroki repertuar operowy w takich teatrach jak Teatro alla Scala, Vienna Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, Zurich Opera, Berlin Deutsche Oper, Théâtre du Champs Elysées, Washington Opera, Barcelona’s Gran Teatre del Liceu, Teatro Real w Madrycie czy Sydney Opera House.
Dzięki wyjątkowemu rozumieniu sztuki wokalnej Maestro Giménez regularnie współpracuje z takimi śpiewakami jak José Carreras, Plácido Domingo, Anna Netrebko, Roberto Alagna, José Cura, Bryn Terfel, Joseph Calleja i Charles Castronovo.
Maestro Giménez zasiadał również w jury kilku konkursów, takich jak konkurs wokalny im. Verdiego w Parmie, Światowy Konkurs Operowy „Operalia” oraz Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Reina Sofia w Madrycie. W 2022 roku został głównym gościnnym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a także dyrektorem artystycznym festiwalu „Sounds of Oradea” w Oradei w Rumunii.
W tym sezonie Maestro Giménez dyrygował między innymi Królewską Orkiestrą Filharmoniczną w Londynie, Belgijską Orkiestrą Narodową, Orchestra dell´Arena di Verona, Orchestra della Rai Torino, Orchestre de L´Île de France w Paryżu oraz Orquestra de Barcelona.
W dziedzinie wykonawstwa muzyki operowej David Giménez otworzył niedawno sezon Opery w Barcelonie (Gran Teatre del Liceu) serią koncertów w hołdzie Giuseppe Verdiemu i został wybrany na dyrektora muzycznego nowej opery „El Juez”, skomponowanej przez Christiana Kolonovitsa, która miała swoją światową premierę w Bilbao oraz na Festiwalu w Erl w Austrii. Maestro Giménez zadebiutował tą operą również w nowym Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu i Theater an der Wien.
Do jego ostatnich osiągnięć można zaliczyć takie produkcje operowe jak „La Traviata”, „La Sonnambula” i „Carmen” (Sofia Opera i Las Palmas Opera). Maestro Giménez wystąpił również na kilku koncertach, które odbyły się w ramach pożegnalnej światowej trasy koncertowej José Carrerasa, a także podczas niedawnego tournée Roberto Alagni we Francji i Belgii.
Nagrania Maestro Davida Giméneza obejmują utwory realizowane dla takich wytwórni płytowych jak Decca, BMG Classics, Koch- Schwann, Erato i Discmedi.

Charles Castronovo

Uznawany na arenie międzynarodowej za jednego z najlepszych tenorów lirycznych swojego pokolenia, Charles Castronovo występował na czołowych scenach operowych świata, w tym w Royal Opera House, Covent Garden, Operze Paryskiej, Metropolitan Opera, Berlińskiej Operze Narodowej, Wiedeńskiej Operze Narodowej, Teatro Real w Madrycie, Operze Niemieckiej w Berlinie, Théâtre Royale de la Monnaie w Brukseli, Bawarskiej Operze Narodowej w Monachium, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Operze w San Francisco oraz Lyric Opera w Chicago. Castronovo rozpoczął sezon 2020/21 od dwóch znaczących debiutów: na scenie Holenderskiej Opery Narodowej w Amsterdamie, jako Faust w Mefistofelesie oraz w Teatro alla Scala w Mediolanie, jako Rodolfo w Cyganerii. Zadebiutował także w tytułowej roli Wertera w Operze w Zurychu, zaśpiewał również partię Don José w Carmen (Paryż, Wiedeń), Carlo w Zbójcach (Monachium), Rudolfa w Luizie Miller (festiwal w Glyndebourne). Urodzony w Nowym Jorku i wychowany w Kalifornii, Charles Castronovo rozpoczął swoją karierę w Operze w Los Angeles. Następnie otrzymał zaproszenie do Metropolitan Opera’s Lindemann Young Artists Development Program, a jesienią 1999 roku zadebiutował w Metropolitan Opera jako Beppo, w premierowym spektaklu Pajaców, u boku Placido Domingo. W pierwszych latach kariery Castronovo debiutował jako Tamino w Czarodziejskim flecie oraz Fenton w Falstaffie w Pittsburghu, gdzie zaśpiewał również rolę Fausta. Artysta kreował również partie: Don Ottavio w Don Giovannim, Ernesto w Don Pasquale (Boston), Ferrando w Cosi Fan Tutte, Nemorina w Napoju miłosnym (Portland), Alfredo w Traviacie (Minnesota Opera), Belmonte w Uprowadzeniu z seraju, z (Colorado Opera) oraz jako Elwin w Lunatyczce, i Rudolf (Michigan Opera Theater). Na europejskiej scenie Castronovo debiutował w 2000 roku, podczas Festiwalu w Savonlinnie, w operze Don Giovanni. W tym samym dziele wystąpił również w Niemczech, w Berlińskiej Operze Narodowej, pod batutą Daniela Barenboima. Artysta śpiewał także  we Francji, w Théâtre du Capitole w Tuluzie, jako Fenton w Wielkiej Brytanii, na Festiwalu Proms w Londynie( 2002 ) oraz w L’heure Espagnole Ravela. W sezonie 2003/04 debiutował w Operze w San Francisco, Operze Paryskiej i Wiedeńskiej Operze Narodowej –  jako Tamino. We wrześniu 2004 roku wystąpił w Royal Opera House, jako Ferrando, a na włoskiej scenie operowej zaprezentował się jako Alfredo w Teatro Carlo Felice w Genui. Kreował także rolę Alfredo, w Operze Narodowej w Hamburgu i Megaron w Atenach, Fentona w Theatre Royale de la Monnaie, w Brukseli oraz Ferrando w Bawarskiej Operze Narodowej w Monachium. Podczas Festiwalu w Salzburgu zaśpiewał partię Belmonte w Uprowadzeniu z Seraju, Tamina w Chicago, i Alfredo w Toronto oraz Barcelonie. W Operze w Berlinie wystąpił  jako Ruggero w Jaskółce. Artysta zaśpiewał także partię Księcia z Rigoletta, w Bordeaux i w Helsinkach, Alfredo w Covent Garden, gdzie wykonywał również partię Ruggera, Toma Rakewella w The Rake’s Progress, Tamina oraz Rudolfa. Castronovo pojawił się w Wiedniu jako Leński w Eugeniuszu Onieginie, Nemorino i Alfredo, a w Monachium jako Gennaro w Lucrezia Borgia, Admetos w Alceście, Edgar w Łucji z Lammermoor oraz Don Ottavio. W Berlińskiej Operze Narodowej można go było usłyszeć w roli Alfredo, Nemorina oraz Fausta. W Metropolitan Opera Artysta wystąpił jako Romeo, Rudolf, Don Ottavio oraz Tamino. Zaśpiewał także w Opowieściach Hoffmanna w Baden Baden, i w Manon w Tuluzie, W operze Potępiene Fausta wystąpił w Nicei oraz w Baden Baden, z Filharmonią Berlińską, pod dyrekcją Sir Simona Rattle, z Dallas Symphony pod dyrekcją Jacquesa Lacombe oraz z Pittsburgh Symphony, pod dyrekcją Manfreda Honecka. Wziął także udział w wersji scenicznej Potępienia Fausta, w Berlińskiej Operze Narodowej, pod batutą Sir Simona Rattle. W ostatnich latach Charles Castronovo wprowadził do swojego repertuaru role typowe dla głosu lirico spinto: Jazon w rzadko wykonywanej, oryginalnej francuskiej wersji Medei Cherubiniego (Berlińska Opera Narodowa, pod dyrekcją Daniela Barenboima),  Gabriele Adorno w operze Simon Boccanegra (Festiwal w Salzburgu 2019, pod dyrekcją Walerija Giergijewa), Fausta w Mefistofelesie (Baden Baden) oraz tytułowa rola Roberto Devereux w Monachium. Często brał również udział w wykonaniach mniej znanych dzieł, takich jak:  Mylio w Le Roi d’Ys Edouarda Lalo w Tuluzie, Vincent w Mireille Gounoda (Opera Paryska), w Therese Masseneta (Festiwal w Montpellier), gdzie zaśpiewał również w La Jacquerie Lalo oraz w Cinq – Mars Gounoda. Castronovo wystąpił u boku Plácido Domingo jako Mario, w światowej premierze Il postino  Daniela Catana,  w Operze w Los Angeles. W tej roli zaśpiewał również w Paryżu i Santiago. Wziął również udział w nagraniu opery Virginia autorstwa Mercadante,  dla Opera Rara. Artysta  zaśpiewał także w Requiem Verdiego podczas swojego debiutu w Semperoper Dresden, ze Staatskapelle Dresden i Christianem Thielemannem oraz w Paryżu, pod dyrekcją Myung-Whun Chunga, jak i Sir Johna Eliota Gardinera. Do najbliższych wydarzeń z udziałem Castronovo można zaliczyć nagranie pierwszego solowego albumu operowego wraz z Monachijską Orkiestrą Radiową, wykonanie partii Nemorina w Napoju miłosnym, z Chicago Lyric Opera, udział w Cyganerii w Metropolitan Opera, L’amico Fritz z Maggio Musicale Firenze, pod batutą Zubena Mehty oraz zaśpiewanie partii Pinkertona w Madame Butterfly, w Bawarskiej Operze Narodowej w Monachium.

Diana TUGUI

Diana Tugui jest wysoce utalentowaną sopranistką, która doskonaliła swoje umiejętności na Uniwersytecie Muzycznym im. George’a Enescu w Bukareszcie, pod kierunkiem profesor Sandy Sandru. Uznanie przyniosła jej wszechstronność w śpiewaniu ról operowych, jak również innych gatunków wokalnych, między innymi symfonicznych, operetkowych, pieśniowych, a nawet musicalowych. Współpracowała ze wszystkimi filharmoniami i teatrami operowymi na terenie swojego kraju oraz wielokrotnie występowała na scenach europejskich w ciągu minionych osiemnastu lat. Diana Tugui jest laureatką kilku międzynarodowych nagród, w tym nagrody Jaume Aragalla, Wilhema Stenhammara, Vox Artis, Ionela Perlea i Eleny Teodorini. W 2015 roku została  „Najlepszą Sopranistką” Gali Opery Narodowej, a w 2018 roku otrzymała nagrodę „Lya Hubic”. Operowy repertuar Artystki obejmuje ponad trzydzieści ról, w tym Violetty w „Traviacie”, Łucji w „Łucji z Lammermoor”, Mimi i Musetty w „Cyganerii”, Elviry w „Purytanach”, Adiny w „Napoju miłosnym” oraz wiele innych. Diana Tugui jest obecnie solistką w Rumuńskiej Operze Narodowej w Cluj-Napoca, i nadal występuje na europejskich scenach, utrzymując jednocześnie rolę wiodącej sopranistki lirycznej w Transylwanii. Diana Tugui jest  także profesorem w Akademii Muzycznej im. Gh. Dima w Cluj Napoca.