Koncert symfoniczny Podkarpacki Informator Kulturalny - PIK

Przejdź do treści

Koncert symfoniczny

10.02.2023, godz. 19:00
Rzeszów, ul. F. Chopina 30, sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej

Filharmonia Podkarpacka zaprasza na piątkowy koncert symfoniczny.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej
Evandro Matté – dyrygent


W programie:

  • C. Gomes – Uwertura do opery „Il Guarany”,
  • F. Braga – Episódio Sinfônico,
  • A. Barbosa – Toada e Desafio,
  • C. Guarnieri – Dança Brasileira,
  • A. Nepomuceno – Batuque,
  • G. Bizet – Suita „Arlezjanka” nr 1,
  • M. Ravel – Bolero.

Żar emocji, zmysłowe melodie i rytmy, to kwintesencja muzyki autorstwa kompozytorów brazylijskich XIX i XX stulecia, która wypełni pierwszą część koncertu. Rozpocznie ją Uwertura do romantycznej opery Il Guarany Carlosa Gomesa (1836-1896), dzieła uważanego za prawdziwy skarb narodowy Brazylii.

Jej premiera miała miejsce w mediolańskiej La Scali w 1870 roku. Uduchowiony ton przenikać będzie utwór Episódio Sinfônico Francisco Bragi (1868 – 1945), zainspirowany wierszem „O Templo”(Świątynia) G. Diasa. Ciekawe brzmienie smyczków odsłoni Toada e Desafio autorstwa Arthura Barbosa (ur. 1965), a potem zabrzmią dwie brawurowe kompozycje – Dança Brasileira Camargo Guarnieri (1907 – 1993) oraz Batuque Alberto Nepomuceno (1864 – 1920). Pejzaż południa Francji przyniesie ze sobą Suita „Arlezjanka” Georgesa Bizet ( 1838 – 1875). Otwiera ją Preludium oparte na prowansalskiej piosence Marsza królów. Kolejna część Suity – Minuetto utrzymana jest w stylu XVIII – wiecznego tańca francuskiego. Adagietto brzmiące w instrumentach smyczkowych poprzedza finałowy Carillon, który zbudowany jest kanwie melodii kuranta.

Mocnym akcentem za zakończenie koncertu będzie rewelacyjne Bolero (1928) Maurice Ravela (1875-1937). Fundamentem utworu jest wielokrotnie powtarzany temat, prezentowany w coraz to masywniejszej instrumentacji i dynamice, na tle jednostajnego rytmu, wybijanego przez werbel. To efektowne „crescendo na orkiestrę” swoją sceniczną premierę miało w Operze Paryskiej w 1928 roku, o której pisał Henri de Curzon w następujących słowach: „Scena przedstawia wnętrze hiszpańskiej gospody: jest ona na wpół ciemna; wzdłuż ścian, za stołem siedzą wieśniacy przy winie. Pośrodku wielki stół, na którym tancerka rozpoczyna taniec – najpierw z godnością miarowo… Ruchy jej krzepną, gdy rytm powtarza się uporczywie raz po raz… Goście nie zwracają początkowo uwagi na tańczącą, lecz stopniowo zaczynają nasłuchiwać, patrząc z zainteresowaniem. Coraz bardziej ogarnia ich urzekająca monotonia rytmu – wstają, podchodzą do tańczącej, jak zahipnotyzowani stają wokół stołu, urzeczeni tańcem, który przeradza się w zbiorową magię…”

Evandro Matté jest dyrektorem artystycznym i  dyrygentem OSPA (Orkiestra Symfoniczna Porto Alegre), orkiestry Teatru Sao Pedro i Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „SESC”. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat od gry na trąbce. Jako piętnastolatek grał w  Orkiestry Symfonicznej Caxias do Sul, w swoim rodzinnym mieście. Studiował w Akademii Muzycznej OSPA. Mając 19 lat objął stanowisko trębacza OSPA. Po ukończeniu studiów muzycznych na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS – Uniwersytet Federalny Rio Grande do Sul) kontynuował edukację na Uniwersytecie Georgia (USA) i w Conservatoire de Bordeaux (Francja). W 2006 roku rozpoczął pracę jako ­dyrygent. Repertuar Artysty jest bardzo zróżnicowany – obejmuje utworu od baroku, po muzykę klasyczną i współczesną. Evandro Matté dyryguje zarówno wielkimi dziełami, takimi jak opera, jak i muzyką rozrywkową. Kapelmistrz pracuje z orkiestrami w Brazylii, Argentynie, Portugalii, Chinach, Republice Czeskiej, Niemczech, we Włoszech i w Urugwaju. Jako dyrygent brał udział w nagraniu płyty CD „Unisinos Anchieta Orchestra”, z  utworami Astora Piazzolli, Carlosa Gomesa i  Edwarda Elgara. W 2011 roku Matté zainicjował jeden z największych festiwali muzycznych Ameryki Łacińskiej – Międzynarodowy Festiwal Muzyczny SESC – Pelotas, którego jest dyrektorem artystycznym. Festiwal gromadzi ponad 50 profesorów z 12 różnych krajów oraz 350 studentów z Brazylii i Ameryki Łacińskiej. Evandro wykładał przedmiot „zarządzanie kulturą” na Uniwersytecie Unisinos, był także koordynatorem kursu w  dziedzinie „zarządzania kulturą”. Artysta ukończył również studia podyplomowe z zakresu zarządzania biznesem. Za wkład w rozwój sztuki francuskiej w Brazylii Matté został odznaczony przez rząd francuski tytułem „Chevalier de Lódre des Arts et des Lettres”.